...

Moderator: Moderatorer

mobe skrev:
Lastbilen skrev:
mobe skrev:
Sen tycker jag man kan öka hastighet med släp till 100km/h utan problem, eftersom de flesta idag är byggda för det.
Hur är dom numera byggda för att klara av det?

Det beror mycket på hela kombinationen, hur ekipaget klarar av hastigheten. Och det finns många som verkar allt annat än stabila i högre hastigheter.
De tyska vagnarna lär ju iaf vara byggda för tyska regler dvs man får köra 100km/h med släpvagn. Men hur dom är byggda får du nog fråga tillverkaren.
Tyskland är det 80 km/h med släpvagn OM man inte Tempo100 besiktigat fordonet. Det innebär blandannat säkerhetsdrag, färska däck (max 5 år) m.m

Min sävsjösläp är konstruerad för 130 km/h enligt godkännandet på axeln. Sen är det väl däcken som ska hålla för det också, i övrigt finns där nog inga konstruktionskrav.
Kanske vore nått för Sverige att införa.. Om man har B96 (där man i allafall säkerställer någon slags vana att köra vagn och lasta) borde man också få tillstånd att köra släp med fordon som speciellt är besiktigade för högre hastigheter. Det vore kanske en bra lösning där man inte riskerar att få "tok-ekipagen" att svaja omkring på vägarna i 100km/h. Jag har kört med bilar och husvagnar där det börjar svaja rätt besvärligt redan vid 95km/h... då får man gott hålla sig och ligga och puttra i 80-85km/h. Dom ekipagen ska inte få köra i 100km/h... så att generellt höja hastigheten anser jag kan vara rätt dumt.
Ny video ute.. (Så här mitt i veckan för en gångs skull! :D )
Har lite klipp att komma igen med.. ligger lite på hög. ;)

[youtube]MgB7Y8hrucc[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=MgB7Y8hrucc
Han kanske var en förklädd superhjälte med superkrafter?! :D Eller så hade han väldigt bra koll på lutningen på vägen...
Hehe de där nissanföraren vid 1:15 skulle behöva några körlektioner autobahn, visst går det undan där ibland men blinkar man flyttar sig folk.

Passatföraren borde antingen drogtestas eller stanna för kaffe, samma opelföraren med helljusen :wink:

Audiracet var skoj, påminner om en sekvens i min senaste video :wink:
dabboul kåmpliit rejnbåov? :D Och är det inte också ett litet faking som smyger sig med där senare också? Skäms på dig joel80... fast det kanske var en voice-over. Tror att en MY11 är tillräckligt mottaglig för "uppdateringar" av ordlistan för att det skulle varit farligt att yttra i bilen.
  • 1
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 356

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]