Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klemets
Hej! har en volvo s60 t5 -02 autgeartronic
skulle nu behöva lite hjälp med hur man ska byta oljan i automatväxellådan,filter osv. eller borde man lämna in den på verkstan??
dessutom undrar jag om det är normalt att bilen knycker när man sätter i D läget men inte i R..? :?:

och ännu undrar jag var sitter alarmsirenen, när alarmet går i gång blinkar det bara.. ingen ljudsignal..!! :?:
av Alminjo
man byter aldrig oljan i automatväxellådan
av CANBus
Klart som fasen man byter olja i automaten..
av Alminjo
när byts de då??? efter 30.000 mil
av CANBus
ja man väljer förvisso själv när man vill byta olja.
men jag skulle rekommendera MAX 4000 mil mellan bytena.
man kan åka med svart bränd olja ända till lådan rasar om man vill iofs.
av Alminjo
vad ja vet så fyller man på bara, dvs man tömmer aldirg o fyller på helt nytt... så e de på volvo iaf, om du servar bilen där..
av T5R
vart tar den gamla oljan vägen?
Hamnar den i blindtarmen på växellådan?

Klart du måste tappa ur för att få i ny, de förstår till och med jag!
Användarvisningsbild
av CarMan
utrycknings fordon & taxi, har i sina special servicar inlagt olja byte var 4000 mil. detta för att dessa bilar körs på ett sätt som sliter oerhört på grejorna + att dom ofta komer att rulla mer än dubbet så långt som andra bilar, innen dom skrotas.

bilen i sig har en olja räknare, som komer att tala om om oljan ska bytas. nu är trösken rätt hög för denna olja räknare, så jag rekomenderar att man byter olja vi 15 - 20 000 mil.
(man kan inte byta olja för ofta.)

när det gäller rycket du pratar om så kan det bero på flera saker, men beroende på vilkan mjukvara du har så har det funnits en mjukvaruförendring på just detta.
av matzen10
Håller med om att det kan vara förutseende att byta oljan i växellådan, även om man är privatperson. Har förstått att det är bäst att lämna in den för detta jobb. Själv ska jag göra det på Volvo nu när det är dax för 10.000-milaservicen ändå. Har inte fått prisuppgift men tror det kostar 1800:-.. Någon som kan bekräfta ungefärligt??
Den ska tappas, därefter flushas och till slut påfyllas. Som sagt, man kan aldrig byta för ofta! Och det finns väl fler ställen, förutom motorn, som kan vara bra att byta då och då?!?

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av camaro69
Carman kom med svaret.

Finns det något att tillägga. Svar, nej.

Läs gärna andra trådar om "snålvargar" som sparat in oljebyte i automaten och fått "ras".

Håll inte på och slabba med oljebyte i automaten om du inte vet hur du skall gå tillväga. Bättre att betala och få det rätt gjort.
Men åk inte till "Ärliga Harrys superspecialbilliga servicecenter", utan till aukt Volvoverkstad. Det kostar lite för mycket när lådan "pajar".

Läs tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=16213

:D
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]