Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasCS
Hej och hopp!
Så var då äntligen nya bilen uthämtad, skön skön känsla.
Då vi hade beställt en gris i en säck, ingen möjlighet att provköra nya drivlinan, var man lagomt nervös inför första provturen, vilket skulle visa sig obefogat. Första känslan efter några få mil är att det är en mjuk, smidig, tyst och tillräckligt kraftfull drivlina för våra behov. Närmaste året lär väl visa om den fortsätter hålla vad den nu lovar...
Tänkte i denna tråd försöka nedteckna den närmsta tidens upplevelse av bilen och framförallt drivlinan då den är så pass oprövad.
Har ingen erfarenhet av att skriva här så om intresse finns, ställ gärna frågor.
Kommer närmast från en manuell 2.5ft så jämförelser med denna kan nog slinka in även där de inte är relevanta.
av AndreasCS
svergie2 skrev:Grattis! Bilder? :)
WP_20150526_12_29_56_Pro.jpg
WP_20150526_12_29_56_Pro.jpg (1.3 MiB) Visad 1145 gånger
Tackar! Ska ta fler och bättre bilder så snart vädret tillåter
av minus
Hej Andreas och grattis till nya bilen!
Även jag hämtade för ett par veckor sen ut en T4 aut summum. jag valde dock vit.
Ang drivlinan tyckte jag att den nya VEA T4:an verkade mycket spännande med en 0-100 spec. på 7.6 sekunder. Mig veterligt är det endast V70 T6 och den nya VEA T5 som någonsin gjort det fortare?
lite lustigt att den billigaste "inroparen" blir bland de snabbaste V70 någonsin:)
Oavsett så kan jag bara hålla med dig om att den går riktigt bra. Det är bara start/stop-funktionen jag är lite tveksam till... Kanske en vanesak.
Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av V9097
Intressant tråd! Grattis till nya bilen :-)-)

Ni som nu har T4 VEA aut, hur upplever ni nya automatlådan? Slirar den mycket, växlar den mjukt, är den konsekvent i sitt val av växel, någon tvekan vid kickdown etc?
av Hawkx
Kul att du gillar din nya T4a! Väntar själv på en T4 automat...
Enligt specifikation så ska det som standard ingå en bensindriven parkeringsvärmare med tidur för motor och kupe'. Har du hittat någon sådan?
av AndreasCS
svergie2 skrev:Oooh, summum :) Spec?
Jo precis, summum!
V70 T4 Classic Summum automat med teknikpaket pro, VOC, drag, stänkskydd * 4 och lite andra småsaker för att vara mer exakt.
av AndreasCS
minus skrev:Hej Andreas och grattis till nya bilen!
Även jag hämtade för ett par veckor sen ut en T4 aut summum. jag valde dock vit.
Ang drivlinan tyckte jag att den nya VEA T4:an verkade mycket spännande med en 0-100 spec. på 7.6 sekunder. Mig veterligt är det endast V70 T6 och den nya VEA T5 som någonsin gjort det fortare?
lite lustigt att den billigaste "inroparen" blir bland de snabbaste V70 någonsin:)
Oavsett så kan jag bara hålla med dig om att den går riktigt bra. Det är bara start/stop-funktionen jag är lite tveksam till... Kanske en vanesak.
Mvh Niklas
Ja nog räcker kraften till... Gillar framförallt att det inte saknas krut i omkörningshastigheter.
Det lilla jag testat hittils så upplever jag start/stopp positivt, knappt så det märks då motorn är så tyst. Med lite vana hur man knuffar igång den igen tror jag det kan fungera riktigt smidigt.
av AndreasCS
V9097 skrev:Intressant tråd! Grattis till nya bilen :-)-)

Ni som nu har T4 VEA aut, hur upplever ni nya automatlådan? Slirar den mycket, växlar den mjukt, är den konsekvent i sitt val av växel, någon tvekan vid kickdown etc?
Första upplevelsen är att den fungerar ypperligt, om man inte tänker på det så missar man helt växlingarna. Framförallt i normalläge känns det helt sömlöst. Har hittils inte uppfattat någon tvekan vid kickdown eller inkonsekvens i val av växel. Gillar att det är relativt tydliga skillnader mellan de tre växellådesinställningarna, sport, normal och eco. Sport vill gärna växla ner och ger bra respons, normal är komfort, eco växlar gärna upp. Upplever att man belönas av att aktivt välja inställning efter situation.
Måste ärligt säga att jag hittils inte tycker skillnaden mot den åttaväxlade lådan är överdrivet stor vid normalkörning, lite tydligare växlingar i botten och toppen men annars minimal. Den närmaste jämförelsen jag kan göra med mina erfarenheter är med bmw:s lådor, denna påminner mycket om dessa, framförallt i sportläge vilket liknar bmw:s normalläge. Volvolådan är kanske lite "försiktigare" och bekvämare i normalläge.
Jag har begränsad erfarenhet av volvos "sliromater" från de senaste åren, men körde taxi för sisådär 10 år sedan och i jämförelse är detta en helt ny värld för Volvoägare. Undvek automat i Volvo vid senaste bytet p.g.a. av detta men är mycket nöjd nu att jag vågade tro att nya "sexan" skulle vara i klass med nya "åttan".

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]