Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har en 855 -97 GLT som gått 23000 mil.
Idag började det lukta bränt och kom vit rök (som när man släcker adventsstaken fast plastlukt) från fötterna på passagerarsidan. Vid mittkonsollen.
Stängde av. Kollade undet huven. Inget konstigt där. Bogserade hem.

Nu är frågan vad det kan vara? Var jag skall börja leta. Tar bort plastkåpan och gör en titt i kväll. Vad sitter där innanför?
Fläkten verkar funka, blinkers funkar... Elsäten var avstängda. AC är urkopplad från remmen pga att kompressorn skar för 2 månader sedan, dock ej urkopplad elektroniskt.

Har en gnisslande koppling från stillastående till 1:an (inget slir och tar bra). Kan det vara så att den rykt lite men... hur skulle det då komma in i kupén?
Inga konstiga lampor lyser.

Finns det några relän där? Lupefläkten? Det kom ju från mittkonsollens sida.

Några tips?
Tack.
/M
Du har ju hela värmepaketet bakom handsfacket. Luftintaget sitter även det på högra sidan.
Min spontana tanke är ju att någon motor brann. Fläkten skulle varit suspekt, men du säger att den fungerar fortfarande? Kan kanske vara någon motor till något spjäll isf.
Bästa är nog att riva loss handsfacket och kika efter.
Själva värmeelementet sitter rakt bakom mittkonsolen, bara att vika bort mattan så ser du det.

Bränd koppling skulle du känna om det var, det är rätt svårt att missta den stanken :lol:
Gnislet kan vara grinig slavcylinder, eller kärvande kopplingsarm om du har extern slav, sliten tryckplatta, osv osv.
Näst efter elmotor är relä en möjlig källa. Den innehåller ju också många koppar-lindningar med tunn tråd som kan börja brinna.
Elektrolytkondensatorer kan också rökutveckla ganska mycket men har en mer stickande lukt än att det luktar bränt.
Tack. Tror inte på kopplingen då den inte slirade eller tjöt nåt.
Får riva i kväll och kolla.
Återkommer....
/M
Hej.
Nu har jag rivit handskfack mm... Den tunnare kabelflätan är avbränd rejält där den går upp till ett blått relä i en grön hållare. Även till höger vid en kontakt (inte motorkontakten utan en annan) är den svedd på kabelplasten.

Ska försöka få tag på en ny fläta (skroten eller volvo) men då jag behöver bilen till jobbet efter helgen så undrar jag om det går att ta bort säkringen till ac/ecc (25 amp) och köra bilen ändå. Jag har ju givvetvis ingen fläkt men 2 mil grusväg till jobbet borde funka. Eller?

Flätan går från ecc styrenhet (har inte kommit åt den ännu) och till fläktmotorn (2 kontakter) samt en hel bunt med sensorer och spjäll. Samt det blå relät. Vad är det för relä? Är det ac?
Är det nåt jag skall koppla ur då jag kopplat hjälpremmen förbi kompressorn eftersom den verkar skurit? Har bara ställt ac på OFF.

Hoppas jag tänket rätt.
Mvh /M
Hej igen.
Ringt runt och försökt jaga en kabel. Nya finns inte. Skroten har 850 men vet inte vilket värmepaket det är och det verkar vara olika kablar. Får plocka loss en själv i så fall. Den sitter med tentakler över hela instrumentbrädan, är ett elände att få lös.
Kommer att gå lös med avbitaren, 0,75 och 1,5:s kabel, lödkolven, krympslang och varmluftspistolen. Då slipper jag riva mer. Kommer att behöva byta ca 20cm av 1/3 av kablarna. Skiter i färgerna bara det blir rätt.
Hittade en dålig spjällmotor (sprucken axel) som skall fixas med. Har ingen värme på golvet.
Nu när det saknas AC.... bör jag säkra ner värmepaketet eller koppla ur ac-elen på nåt sätt?
Mvh /M
Om reläet styr AC-kompressor och kylfläkten så bör du kolla om fläkten övh. går att rotera och inte ihoprostad, det andra att remskivan till kompressorn inte har lagerhaveri och malt sönder halva elektromagneten i kompressorns magnetkoppling och däri skapat kortis - har något endera skett och tillräkligt gammal bil så blir det också till att kolla tryckvakter för AC mm. att dessa inte eldats ihop av den starka strömmen av kortis i magnekopplingen eller den fastrostande elfläkten...

kollar man inte upp detta så kan det resultera att din nygjorda kabelstam brinner igen när du petar in säkringarna igen...
Remmen är dragen förbi ackompressorn. Så den snurrar inte. Kupefläkten går. AC brytaren på ecc står på off. Kan man skippa relät?
Målet nu är att ha en bil utan AC.
Tryck finns. Kompressor går inte runt med AC on utan remmen ryker och bilen dör. Med AC off lät den metallgbissrl så vi bytte till annan rem förbi AC. Kört med AC off i 2 månader dagligen ca 12 mil utan problem men nu brann kabeln av. Varför? Hur kopplar man ur elen till AC? Skippa relät?
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]