Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicdah
Jag har en V40 D2 (MY 2015) som jag hämtade ut den 4/9 i år. Den har precis passerat 700 mil. Jag tyckte definitivt att den drog mindre bränsle
den första eller de första veckorna. Sen har det stigit lite grand. Det var samma fenomen på vår C30 D2 vill jag påstå. Kör i stort sett bara blandad körning. Som lägst har jag legat på 0.43 l/mil och då har jag kört riktigt snålt. Färddatorn visar då 0.39 l/mil. Nu vintertid med dubbdäck och bränslevärmare pendlar det mellan 0.49-0.51 beroende på hur mycket värmaren gått. Dessa värden baserat på hur mycket jag fått i vid tankning. Senaste tankningen hade den dragit ca 0.51 l/mil och då hade jag kört 8 timmar med dieselvärmaren. Färddatorn visade 0.43 !!! Om detta är bra eller dålig kan jag inte avgöra men jag tycket det är rätt hyffsat i varje fall. Jag tror inte på när Volvo säger att förbrukningen går ner efter ca 1500 mils körning. På C30:n har förbrukningen alltid legat på 0.48 l/mil sen den var ny och nu har den gått 9000 mil. Efter diverse uppgraderingar har det aldrig hänt något som påverkat förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
Lite siffror från fjällresan:
Snittfart 80 km/h (pga halka), dubbfritt, skidor på taket, dieselvärmare 1 timme : 0,36 enl färddator. 0,43 faktisk förbrukning.
Jag är nöjd :)
Användarvisningsbild
av Kaikki
Har en V40 D2 CC -15. Har kört ca 450 mil nu sedan november.
En rätt tråkig väg jag brukar köra ofta är från Göteborg och ca 17 mil norrut på E20.
Kör nu med 16" odubbade vinterdäck och ligger ofta 10-15kmh över tillåten hastighet. Mätaren brukar hamna på 0,45 och då ligger jag alltid med farthållare på.
Användarvisningsbild
av ziaal243
mellan 0,45 till 0,5 . verklig förbrukning med dieselvärmare på vintern
av Kontrollpanel
Jag tar tillfället i akt och laddar upp mitt eget kalkylblad över kärrans förbrukning. Kanske jag ger någon inspiration till att göra något liknande? Som ni ser; nästan 50000 km på 0,43l/10km blandat. Givetvis noggrant beräknat efter varje kvitto. ;)

EDIT: PDF var inte tillåtet. Ni får hålla till godo med två bilder istället..
Bilagor
1.png
1.png (272.24 KiB) Visad 809 gånger
2.png
2.png (288.47 KiB) Visad 803 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Det var fina siffror..
Hur ser ditt körmönster ut? Mycket landsväg? Långa resor?
Användarvisningsbild
av svergie2
Kontrollpanel skrev:Jag tar tillfället i akt och laddar upp mitt eget kalkylblad över kärrans förbrukning. Kanske jag ger någon inspiration till att göra något liknande? Som ni ser; nästan 50000 km på 0,43l/10km blandat. Givetvis noggrant beräknat efter varje kvitto. ;)

EDIT: PDF var inte tillåtet. Ni får hålla till godo med två bilder istället..
Min moppe drar mer... D:
av Kontrollpanel
Bra frågor och kommentarer. :) Körsträckorna begränsar sig mestadels till nerförsbackar.

Skämt åsido. 50,6 km daglig pendling på landsväg. (Maximalt 85km/h på 80-väg.) Inga ”onödiga” omkörningar. Utöver pendlingen sker på helger viss blandad nöjeskörning. Veckans inköp planeras emellertid så att onödiga turer till livsmedelsbutiken och annorstädes undviks.

Alltid farthållare, utom på vintern eller när det finns risk för halka. Växlar upp eller ner när instrumentpanelen visar att så behövs - eller tidigare. Jag bromsar bara när det finns ett ankommande hinder framför mig. Motorbromsning står faktiskt för den största delen av min retardation. Faktum är att det på så sätt går att köra nästan hela pendlingssträckan utan att använda bromspedalen en enda gång. (Givetvis vet jag var pedalen sitter - var inte oroliga för att den inte används.) Sällan håller jag mer än 95-100km/h på motorväg. Håller mig dock alltid undan på enfilig väg med liknande hastiget för att inte irriterra någon i trafiken. (Det är viktigt.) Någon tröttmössa är jag inte! Jag vet var gasen sitter. Jag har tålamod med långsammare trafikanter men blåser givetvis om ifall det behövs. Det gör det ibland - de som kör ryckigt har jag svårt för. Stanna om ni ska trafiksurfa mina vänner!

Högt däcktryck (2,8) på alla hjul. Kontrollerar lufttrycket varje månad men litar inte på de där fula grå luftklockorna som förr var så vanliga. Jag använder ”lång slang direkt ur skåpet på macken med digitalkontroll på vägg”.

Använder AC men restriktivt. Hellre värme än kyla. (Siffrorna ovan inbegriper en hel del bränslevärmare.) Start/stopp aktiveras varje gång jag misstänker att bilen kommer att stå still mer än 10 sekunder. Det ligger varken något onödigt i bagageutrymmet eller inne i kupén.

Det som hjälpt mig allra mest att spara bränsle har varit att ackvirera ett fordon med lite svagare motor. (Det går lika bra att bli av med körkortet i en D2:a.) Hade jag haft en D4 hade jag kört ihjäl mig. Kistorna räcker till alla, som jag brukar säga.
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant.. :)
Men vad gäller luftklockorna läste jag i nån biltidning för kanske ett år sen att de gjort ett test på lufttryksmätare på mackar och de som visade mest exakt var de gamla hederlig "handhållna". De digitala mätarna skiftade stort i precision.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är bara tvungen att dela med mig av denna bilden, mest med farthållaren på 80km/h även några kilometer stadskörning, körcyklerna är på 40km. AC på
V60 D4 AWD Automat..
20150612_150117.jpg
20150612_150117.jpg (213.45 KiB) Visad 738 gånger
:)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]