Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Jag tänkte att jag skulle ladda batteriet på min 850 som jag tydligen skjutit för länge, i med det fungerar inte centrallåset. Det hade inte varit något problem om passagerardörren gått att öppna men den går inte att få upp med nyckel. Förardörren får jag upp en liten bit men pga av den trånga parkeringen kommer jag inte in i den. Jag får också upp bagageluckan men är lite för stor för att ta mig igenom genomlastningsluckan...

Min fråga är om det går att ladda batteriet på något annat sätt än under huven så att jag kan få igång centrallåset, typ via någon baklampa eller något sådant.

Tack på förhand! /Jesper
Bilagor
Kommain.jpg
Kommain.jpg (1.82 MiB) Visad 390 gånger
Kommer du inte åt att fälla ner sätena från bakluckan? Eller via skidluckan öppna någon bakdörr? Hade exakt samma problem (fick inte upp dörrarna då de är v70 handtag och hade inte nyckeln i dåläget) men gick via bakluckan och öppna höger bakdörr.

Edit: Annars är det bara att hissa upp den fram och koppla plus på startmotorns plus och jorda på något passande ställe så får du ström till bilen :)
Jag lyckades få in ena benet genom skidluckan och lyckades få tag i dörrhandtaget med en tå men det satt bergfast, antingen är jag svag i tårna eller så finns det någon spärr mot att öppna inifrån när den är låst.

Startmotorn sitter under insuget har jag för mig, är det lätt att komma åt pluspoolen underifrån?
Sitter det "dead lock" på 850 också? Alltså att den låser inifrån efter en stund när du låst.

Måste bara fråga, då det gnagt mig en stund. Om du nu inte kommer in i bilen pga att den andra står i vägen, hur lyckades du placera dem så, och sen ta dig ur volvon, för jag antar att den kom dit sist? :roll:
Ja, det ska vara deadlock även på 850, men om bilen låstes med nyckel så, om jag minns rätt, måste man vrida nyckeln "ett hack till" för att deadlock ska aktiveras. Med fjärris aktiveras det automatiskt.
Deadlock hindrar inte nyckeln från att kunna låsa upp bilen.

Den enklaste lösningen är nog att helt enkelt krypa under bilen och koppla på en laddare på startmotorns plusmatning och jord på lämplig karossdel.

Nästa alternativ är väl att försöka smörja upp passagerarlåset.

Men, kan du inte flytta på den röda bilen då så du får upp förardörren på 850in?
Tjena.

Det går att fälla baksätet ifrån skuffen på S70 iaf.
Inte med snajsigt handtag, utan med en mejsel kan man böja lös kroken som håller fast ryggstödet.
Gissar att 850 är väldigt lika uppbyggd
Jag testade denna nödlösning i förväg, när mitt dörrlås krånglade.
Behövde aldrig göra det i skarpt läge.

Micke.
Repser skrev:Intressant. Finns det då ett snajsigt handtag inifrån kupén för att fälla baksätet?
Ehh ja, har du aldrig fällt det :mrgreen:

Här är lite bilder och beskrivning: http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... _2_16.html
Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]