Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:Lusläste testet och det var rätt intressant när man staplade upp minus-saker på X5an.

BMWn var allt för mycket på .... alltså:
Den accelererade för snabbt,
Den bromsade för snabbt,
Den svängde för snabbt
Den gav för mycket feedback från vägen
Den såg för aggressiv ut framifrån då den dyker upp i backspegeln på bilar man kör ifatt.

Hmmm.... jag måste viss ha fel preferenser när det gäller bilar om man jämför med dem som testar.
Vi bilägare är en tidning för ägare som ser bilar som ett nödvändigt ont.
av perhall
Den stora men inte oväntade insikten var att MB och BMW var mycket snabbare men bara några procent törstigare. Så idén med downsizing till fyrcylindrig är tveksam. Tyska ams testade X5 med fyrcyl och sexcyl. Testförbr 9,2 mot 9,8, enorm skillnad i prestanda, gångkultur och premiumkänsla... 0-100 6,6 mot 9, nånting....

Intressant nog tyckte ViB att det inte spelade någon nämnvärd roll att tyskarna var snabbare... minns första S80 T6. Svenska bilar höjde den till skyarna för att den var så snål, i Tyskland drog den mer än en BMW 740 med V8... (och då är tyska ams då som nu väldigt Volvo-vänlig...)
av Amli
Samma sak som sägs idag om en 4:a i en sådan bil som XC90 sas om dieselmotorer för inte jättelänge sedan. Att en köra "traktormotor" i en fin premiumbil fanns liksom inte, så jag tror på sikt att det kommer att ändras.

Men här och nu skulle jag inte överväga en fyrcyl i en så stor suv som XC90, ML, X5 osv där andra alternativ finns. Jag har bara kört ML med de olika motorstorlekarna och skillnaden i premiumkänsla kan inte vara större. Utrustningen kvittar helt.
Efterfrågan på dessa lär även vara minimala. Ta denna X5 25d som har legat ute länge och sänkts i omgångar t ex:

http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_x ... m?ca=2&w=3

Hade det varit en 30d hade den gått direkt även om den kostat minst 50k mer.

Men jag tror ändå att den som köper en XC90 kan sätta den punkten åt sidan då den är så fantastik fin på så många andra punkter. Den går trots allt inte dåligt, det är dom andra bilarna som går riktigt bra.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]