...

Moderator: Moderatorer

En liten fundering där, det finns ju numera tittögon som man kan ersätta det vanlige tittögat i dörren med som går att koppla till valfri mottagare, alltså en kamera som registrerar allt utanför din dörr och som naturligtvis går att spela in från, är dom att betrakta som övervakningskamera eller?
vetten skrev:En liten fundering där, det finns ju numera tittögon som man kan ersätta det vanlige tittögat i dörren med som går att koppla till valfri mottagare, alltså en kamera som registrerar allt utanför din dörr och som naturligtvis går att spela in från, är dom att betrakta som övervakningskamera eller?
En trappuppgång dit allmänheten ej äger tillträde räknas ej som allmän plats, altså krävs ej tillstånd enligt övervakningsreglerna...
det finns annan spridd lagstiftning man kan råka bryta mot dock...
de befintliga lagstiftningen lämnar en del att önska...
jwiss skrev:
En trappuppgång dit allmänheten ej äger tillträde räknas ej som allmän plats, altså krävs ej tillstånd enligt övervakningsreglerna...
Är du säker på det? Ett flygfält dit allmänheten ej äger tillträde, räknas av tillståndsmyndigheterna som allmän plats där man inte får ha kamera för att övervaka tankstationen.
SvenB skrev:
jwiss skrev:
Är du säker på det? Ett flygfält dit allmänheten ej äger tillträde, räknas av tillståndsmyndigheterna som allmän plats där man inte får ha kamera för att övervaka tankstationen.
Nu påstår jag inte att ditt fall inte skulle kräva tillstånd!

enligt wikipedia om övervakningskaeror: "För platser dit allmänheten inte har tillträde räcker det med samtycke från den som ska övervakas."
Man kan nog inte fråga alla som tankar där så den regeln är inte tillämplig i ditt fall...

wikipedia om bilkameror: "I Sverige kräver bilkameror tillstånd enligt kameraövervakningslagen från länsstyrelsen vilket är svårt att få "
med ref till datainspektionen...

När jag läser lagtexten på datainspektionens websida:

"Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde
22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt till övervakningen. Den övervakade har rätt att när som helst återkalla samtycket. Ytterligare övervakning av honom eller henne får därefter inte ske.
23 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas utan samtycke om
1. övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra berättigade ändamål, och
2. övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad, med särskilt beaktande av hur övervakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används och vilket område som ska övervakas.
24 § Den som bedriver kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde ska se till att
1. övervakningen sker endast för särskilda och berättigade ändamål,
2. ändamålen med övervakningen dokumenteras, och
3. övervakningen inte sker i större omfattning än vad som behövs för att tillgodose ändamålen med övervakningen."

ser jag inte som uppenbart att tillstånd krävs i ditt fall...
Wikipedia har fel.. troligen är det någon som gått på Datainspektionens lobbyverksamhet. Än så länge är det inte olagligt och det finns som sagt domar angående liknande fall där datainspektionen förlorat (men överklagat.. så vi får se vad som händer...)

Just när det gäller dashcams så är knäckefrågan om det kan räknas som just en övervakningskamera. Jag och förvaltningsrätten verkar inte se det så. (Dom har bedomt en mobilkamera uppsatt med sugplopp i framrutan och då kommit fram till att det inte kan räknas som en övervakningskamera och inte kräver tillstånd.)

Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. Och den gör ingen skillnad på om du använder stativ och inte rör kameran under filmningen. I och med att man alltid (så länge man inte har en kamera som filmar via batteri på rörelser eller sånt) är i bilen när den filmar och den inte startar utan att man sätter igång bilen menar jag att den sköts av mig. Skulle det bli så att det räknas som automatisk får tillverkarna sätta en "rec"-knapp på kameran, kanske med en ljudpåminnelse när den får ström så man manuellt även trycker på själva knappen. Det är så fånigt med datainspektionens tolkning då alla smådetaljer som isåfall skulle göra den till "övervakningskamera" lätt går att kringgå. (Även om det är lite smidigare att den startar av att jag startar bilen.)
joel80 skrev:Wikipedia har fel.. troligen är det någon som gått på Datainspektionens lobbyverksamhet. Än så länge är det inte olagligt och det finns som sagt domar angående liknande fall där datainspektionen förlorat (men överklagat.. så vi får se vad som händer...)
Jag försökte insinuera det med "ref..." :)
Just när det gäller dashcams så är knäckefrågan om det kan räknas som just en övervakningskamera. Jag och förvaltningsrätten verkar inte se det så. (Dom har bedomt en mobilkamera uppsatt med sugplopp i framrutan och då kommit fram till att det inte kan räknas som en övervakningskamera och inte kräver tillstånd.)
Ja, det blir skitsvårt att styrka och skitenkelt att komma runt det om det skulle visa sig att en i bil permanent monterad kamera som aktiveras samtidigt som tändningen faller under kameraövervakningslagens krav på tillstånd.
Som sagt, detta kunde slutat olyckligt!
Kön stoppade upp ganska fort, så från 110 ner till 0 på kort tid, slog på varningsblinkers samtidigt som jag bromsade men trots detta uppmärksammas det inte av alla att kön står still...
Ber om ursäkt för språket, men det kom per automatik ;)

[youtube]O0e7BagxeAU[/youtube]

xerent skrev:Jag tycker fortfarande att det är sjukt att man får filma med kameror hur som helst så länge de inte är fastmonterade i ett fordon eller i en byggnad. Vad är skillnaden liksom? Jag får öppna ett hål i väggen och titta ut, men att sätta en kamera på andra sidan och titta genom en skärm är olagligt. För övrigt, skogsmaskiner har ju som regel videokameror monterade på armar och sågar. Dessa måste väl anses fast monterade och alla skogsmaskiner måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att köra i de djupa skogarna... ??
Är nog ännu mer vanligt med backkameror, finns på en stor del av alla tunga fordon. MEN, ingen av dessa spelar in något, utan ger bara en live bild till en skärm.
  • 1
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 356
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016