NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joul
Hej

Jag köpte en begagnad bil igår (en C70 D5 automat från 2007, ca. 15500 mil) och kom en knapp mil innan jag fick ett meddelande i displayen: Motorsystem Serv. Erfordras :(
Tänkte inte på vad jag kunde gjort för att tända varningen. Och givetvis inget som säljaren hade haft problem med...

Jag fick låna ett instrument av en kompis för att läsa ut felkoderna som är: ECM-135F och ECM-500F.

Koderna försvinner inte av att stänga av bilen, testade 30 minuter.
Jag släckte koderna och provkörde lite försiktigt men inget hände så jag drog på mer och mer. När jag accelererade rejält tändes meddelandet och vid avläsning var det samma koder som dök upp.

Jag har sökt runt på nätet men hittar ingen kombinationen av dessa koder så frågan är hur man tolkar dom? Speciellt när dom dyker upp tillsammans då jag testar.

Någon som skulle kunna hjälpa till med en förklaring eller teori på vad som kan vara orsaken till koderna?

// En ganska nerstämd ny bilägare
av joul
Tack för responsen.

Det var nog jag som var lite otydlig. Jag har läst om felkoderna var för sig och hittat lite olika förslag på fel men eftersom dom alltid kommer samtidigt så tänkte jag att just kombinationen kunde ge ett mer exakt svar på vad som kan vara problemet.
av MJA
Hej!
Jag hade samma problem på min C30 D5, meddelandet kom ibland när man gasade hårt.
Kolla armen för virvelspjället om den sitter på plats, den brukar bli glapp och finns att köpa hos Volvo för under hundringen.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]