Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hej,

Finns det någon som har koll på Volvos implementation av TPMS, och specifikt om det ställer några krav på vilka fälgar man väljer. Jag vet att vissa TPMS-lösningar förutsätter att det sitter en sensor på varje ventil, som skickar data trådlöst till en mottagare i bilen. En annan lösning funkar så att bilen märker tryckskillnad i däcken genom att jämföra rotationer på respektive hjul. Jag frågade min säljare om jag behöver välja en typ av fälg till mina vinterhjul som är anpassad för TPMS, men då sa han att det inte behövs. Enligt honom utgår Volvos TPSM-system hjulrotationen som input för funktionen så det spelar ingen roll vilken fälg jag väljer (förutsatt att det är rätt dimension).
När jag tittar på specen på den fälg jag har valt till sommarhjulen (Hera 16") så står det "Förberedd för TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)". Hur skall detta tolkas?

Vad jag önskar veta är om jag är tvungen att köpa vinterhjul från Volvo för att TPMS skall funka eller om det går att köpa hos godtycklig däckfirma. Någon som vet?
av Daniel73
När är din bil tillverkad?
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Daniel73 skrev:När är din bil tillverkad?
Den är inte tillverkad ännu. Väntar på en V70 Classic 2016.
av Daniel73
ulf_gbg skrev:

Då är det iTPMS dvs med ABS-sensorerna.

Ytterligare sensorer i fälgen behövs inte (går inte att ansluta).

att fälgen är förberedd för sensorer betyder bara att det får plats en sensor i fälgen.

du kan alltså välja och vraka bland vilka fälgar du vill.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Daniel73 skrev:Då är det iTPMS dvs med ABS-sensorerna.

att fälgen är förberedd för sensorer betyder bara att det får plats en sensor i fälgen.

Tack för klargörandet Daniel! :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo hade tryckgivare i fälgarna tidigare. Därav finns det fälgar som sensorerna kan monteras i, till de bilarna.
av MagnusBe66
Daniel73 skrev:
ulf_gbg skrev:

Då är det iTPMS dvs med ABS-sensorerna.

Jag kollade i instruktionsboken till V70 2015 som jag har som app i telefonen. Enligt den finns det 2 system; "Tyre Monitoring" och "Tire Pressure Monitoring System". TM har inga sensorer, TPMS har sensorer. Man behöver enligt manualen kolla i "MY CAR" i bilen vilket system som är installerat :|

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]