Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Intressant jämförelse med BMW och Mercedes i senaste ViBilägare

XC90 vann testet. Men några intressanta observationer var

XC90 :
-var dyrast i listpris med de valda motoralternativen i testet för respektive bil
-hade sämst 4wd
-hade sämst prestanda
-hade sämst rostskydd, bara en 3:a
-hade inte BMWs körlädje

Hmm... det där med rostskyddet tycket jag inte lät bra ??? SKa inte Volvo vara "Made By Sweden"
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag läste också testet och fick inte riktigt ihop hur den trots allt kunde vinna, men som sagt, en ny svensk bil vinner alltid i svenska tidningar.

MB'ns fyrhjulsdrift verkar ju outstanding. Dessutom kunde den fås med låsbara diffar.

Bilden på "mittkonsolskärmen" såg inge vidare ut. Jag undrar hur det kommer fungera i längden och i praktiken. Jag skulle bli tokig av alla fettfläckar tror jag.

Om BMW'n hade varit en Volvo hade jag valt den :) Ja, jag är lite väl märkestrogen jag vet...
Användarvisningsbild
av crumpets
DaBlo skrev:En Volvo vinner ju alltid svenska tester oavsett hur dålig den är i princip :wink:
Eh... Nej? Jag tycker svenska tester ofta är väldigt hårda mot Volvo. Antingen är det för stötigt eller så är det för tråkigt. Tyskarna och britterna verkar ofta mer välvilligt inställda tycker jag.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Apropå fettfläckarna på skärmen.

Det funkar att styra systemet utan att "vidröra" skärmen.

Testade för övrigt själv bilen ganska grundligt häromdan. Sammanfattning: en mycket bra vagn fylld av kloka, roliga och användbara finnesser. Blir sannolikt ett köp på sikt.

Dock är jag lite fundersam till AWD-systemet efter läsningen av ViB. Kanske behövs en uppgradering här. Bra att inte vara bland de första köparna, enligt min mening, då all uppgrade inte låter sig göras utanför fabrik.

/H
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lusläste testet och det var rätt intressant när man staplade upp minus-saker på X5an.

BMWn var allt för mycket på .... alltså:
Den accelererade för snabbt,
Den bromsade för snabbt,
Den svängde för snabbt
Den gav för mycket feedback från vägen
Den såg för aggressiv ut framifrån då den dyker upp i backspegeln på bilar man kör ifatt.

Hmmm.... jag måste viss ha fel preferenser när det gäller bilar om man jämför med dem som testar.
Användarvisningsbild
av Rillee
Är inte vi bilägare en tidning för pensionärer?
av Amli
VolvoB20 skrev:Lusläste testet och det var rätt intressant när man staplade upp minus-saker på X5an.

BMWn var allt för mycket på .... alltså:
Den accelererade för snabbt,
Den bromsade för snabbt,
Den svängde för snabbt
Den gav för mycket feedback från vägen
Den såg för aggressiv ut framifrån då den dyker upp i backspegeln på bilar man kör ifatt.

Hmmm.... jag måste viss ha fel preferenser när det gäller bilar om man jämför med dem som testar.
:D Samma här. Alla dom där sakerna är ju på min plus-sida när det kommer till X5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rillee skrev:Är inte vi bilägare en tidning för pensionärer? Bild
Och XC90 är årets pensionärsbil då ? :-O)
Användarvisningsbild
av Rillee
VolvoB20 skrev:
Rillee skrev:Är inte vi bilägare en tidning för pensionärer? Bild
Och XC90 är årets pensionärsbil då ? :-O)
Det får vi inte hoppas för jag tyckte om xc90, men jag börjar kanske bli pensionär :cry:

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]