Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av piffy
Bärgingsmannen har efter att ha sett bilen beslutat om att den skulle till skroten och inte in till servisen för ett reparationsförslag

Försäkringsbolaget har ännu inte hört av sig, men när jag läser deras villkor så nämns ersättning i form av pengar eller likvärdig bil, men vad exakt menas med en "likvärdig" bil?
Har googlat omkring och får inte riktigt svar på frågorna... Förutom årtalet och milen så klart, har man i åtanke även utrustning eller något mer? Eller får man i princip bara något liknande, oavsett märke?? Frågar eftersom bilen var välskött och servad, med dokumentation..

Någon som har erfarenhet?
Senast redigerad av 1 piffy, redigerad totalt 0 gånger.
av piffy
StefanN skrev:Det blir ju kontant reglering, ingen kommer ju köpa en bil åt dig.
Jasså? :shock: Tyckte mig att jag läst att de skulle ha gjort det svårare att få ut cash pga alla bedrägerier folk har för sig, men då är värderingen där istället av intresse. Det kan ju skilja sig 20 000 mellan samma modell baserat på vad folk säljer dem för på nätet.. vad exakt tittar de på där? Hört att försäkringsbolagen ger så lite att man omöjligt kan hitta en "likvärdig" bil för de pengarna...

"Ersättningen beräknas på egendomens värde i allmänna handeln omedelbart före skadan (marknadsvärdet)"

Går de efter vad privatpersoner säljer en liknande bil för eller bilfirmor, eller både och? Vad exakt värderar de efter?
Senast redigerad av 1 piffy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Inte helt självklart, men det händer att du kan bli anvisad en annan/önska en ny bil istället för pengar, min morfar valde den vägen när han totalkvaddat sin Ford Fiesta!
Han fick en närapå identisk - solidblå istället för blå metallic, 3500mil istället för 5000mil och sollucka på den nya!
Ur försäkringsvillkoren:
5.1 Hur vi ersätter
Vi har rätt att avgöra om skadad bil ska repareras, ersättas med likvärdig bil eller om skadan ska ersättas kontant. Vi har också rätt att avgöra vilken auktoriserad märkesverkstad i Sverige som ska utföra reparationen.
av piffy
P210 skrev:Inte helt självklart, men det händer att du kan bli anvisad en annan/önska en ny bil istället för pengar, min morfar valde den vägen när han totalkvaddat sin Ford Fiesta!
Han fick en närapå identisk - solidblå istället för blå metallic, 3500mil istället för 5000mil och sollucka på den nya!
Ur försäkringsvillkoren:
5.1 Hur vi ersätter
Vi har rätt att avgöra om skadad bil ska repareras, ersättas med likvärdig bil eller om skadan ska ersättas kontant. Vi har också rätt att avgöra vilken auktoriserad märkesverkstad i Sverige som ska utföra reparationen.
Reparation lär det ju inte bli så det är det är de 2 sista alternativen..
What, så det behöver inte vara lika miltal om man vill ha en likvärdig? :shock: Helst av allt hade man ju velat ha kvar bilen, så en likadan önskas ju..men men.
Vad var det för fb om man får fråga?
av jwiss
När jag fick för min gamla bil, en octavia 1,6 -01 (105 hk) hade IF (motparts bolag) kollat lite på annonser och bjöd 14000, jag kollade på blocket och hittade en -01 1,4 med fler mil för 16000 hos bilhandlare.
Jag fick 16000.
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]