Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man ska bara ta XC70 Sport för namnet och "looken". Alltså, den är inte på några som helst manér hård och stötig. Inte heller något åt "Sportig", mer än namnet då som sagt.

Jag velade också kring vilket chassie jag ville ha på XC70 (gick från V60 R-design, och den är 'rätt' hård i jämförelse) och XC70 Sport är som en mjuk dröm i jämförelse. Standardchassie på XC70 är i mitt tycke lite väl svampigt.
Så länge man håller sig till vanliga vägar är inte XC70 något problem, ens i vanligt fjädringsutförande. Jag har kört allt vid bilen kan gå på landsväg utan att sitta med hjärtat i halsgropen. Man får vara med på vad som händer, men det går man ju alltid när det går 200+.

Men den är inget att flänga runt racerbanor med. Det är å andra sidan inte så många andra familjebilar heller.

Lastar man tungt och/eller drar vagn titt och tätt är nivåreglering värt vad det kostar. Om man inte gör det, vad ska man med en fyrhjusldriven kombi till?
Har en XC70 Momentum nu och funderar på ett byte till Sport. Har provkört och upplever inte Sport-chassit som stötigt utan bara fastare och inte lika svajigt som det ibland kan bli i den jag har nu. Med vanliga chassit har jag ibland fått gnekande ljud från bakvagnen vid värre gupp. Kan nog vara bra med lite fastare dämpning på en så tung bil. Upplevde först däckljudet som något högre i Sport men efter dubbelkoll med mätare så är det ingen skillnad, lite olika "tonart" bara.

Dynamicstolarna känns fina och de extra säkerhetsfunktionerna som följer med i Classic känns bra att få.
Tog en liten paus. Håller på att sälja lägenheten. Har varit och slirat och funderat på en BMW 118d eller en BMW i3 men lutar återigen mot en XC70 eftersom man får så otroligt mycket för pengarna trots allt. Tror Sport blir bäst. Skulle budgivningen på lägenheten fortsätta upp imorgon känns det nog ännu lättare att ta beslutet. :)
Imorgon beställer jag vår familjesläde. Blir en XC70 D4 Classic Sport med onyxsvart metallic, teknikpaket, VOC, drag, laminerade rutor, tonade rutor, extrahjul och lastmatta. Känns väldigt prisvärd! Klart under 400 tusen netto inklusive vinterhjul.

Provkörde igen idag och bilen är väldigt avspänd och fin att köra. Den är tyst och fin och man sitter väldigt bekvämt. Motorn låter rätt trevligt och är precis tillräckligt stark. Varningssystemen är klart trevliga. Särskilt döda vinkeln-varnaren. Var lite rädd att den låga utväxlingen skulle kännas jobbig på motorväg men det var ingen fara alls.

Jag har väl inte glömt nåt viktigt? Har funderat på hastighetsberoende servo men skippar nog det.
Senast redigerad av 1 Verdi, redigerad totalt 0 gånger.
Verdi skrev:
Provkörde igen idag och bilen är väldigt avspänd och fin att köra. Den är tyst och fin och man sitter väldigt bekvämt. Motorn låter rätt trevligt och är precis tillräckligt stark. Varningssystemen är klart trevliga. Särskilt döda vinkeln-varnaren.
Döda vinkel varnaren BLIS har väl utgått nu så den får du tyvärr inte med om det är nybeställning
para skrev:
Verdi skrev:
Provkörde igen idag och bilen är väldigt avspänd och fin att köra. Den är tyst och fin och man sitter väldigt bekvämt. Motorn låter rätt trevligt och är precis tillräckligt stark. Varningssystemen är klart trevliga. Särskilt döda vinkeln-varnaren.
Döda vinkel varnaren BLIS har väl utgått nu så den får du tyvärr inte med om det är nybeställning

Just det ja, det har jag ju läst en artikel om. Jaja. Får väl gå ändå.
Då har jag beställt bilen. Frugan fick bestämma färg så fick jag bestämma Sport istället för Summum. Blir nog kanonbra. Priset på själva bilen är 371 tusen. Bara 60 tusen mer än en BMW 118d som jag också funderade på ett tag. Och då är BMW:n mycket mindre, ingen navi, inget skinn, ingen taklucka, inga adaptiva strålkastare, ingen aktiv farthållare, ingen 4wd, inget drag, sämre komfort, sämre säkerhet, ingen dieselvärmare... Otroligt mycket mer bil för pengarna det här. Planen är att den ska bli familjebil ganska många år framåt.

Bilen kommer i slutet av augusti men säljaren skulle försöka ordna tidigare leverans om det gick.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]