Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danielen
Hej hej, min 88 startar inte eftersom bränslepumpen inte går. Relät har jag bytt säkring 1 och 11 är hela, var ska jag börja felsöka?
av ThunderAce
dels så sitter det en pump i tanken, hela tankarmaturen ska ut då men det sitter även en pump med filter under bilen, förarsidan, där
sitter även kontakter för denna pump, kolla så de är rena och fina så du har 12volt där, om du kopplar loss kontakten slår på
tändning så kan du mäta om du få fram ström dit, om allt funkar där då är det pumpen i tankarmaturen som är nästa.

i tankarmaturen är det en liten pump som hjälper till att få upp bränsle ur tanken och den andra lite större under bilen trycker
det vidare till motorn

den som är under bilen kan man höra om man lyssnar under bilen och slår på tändning
av ThunderAce
Då är det bara och fortsätta och riva ut tankarmaturen. Den kommer du åt genom en liten lucka
i bagaget, lite till vänster om mitten på bilen.

Du har blåst rent alla slangar som du kommer åt? Långsökt att det ska vara skit i de men ändå
Användarvisningsbild
av lennarte
Danielen skrev:Pumpen går bara efter att startmotorn har gått, inte när jag vrider på tändningen???
Så ska det vara på "dom äldre" modellerna. Jag har en -88B, där startar pumparna endast när motorn "går runt". Startar motorn på startgas, kolla spridar/radioavstörninsreläet. Det sitter på expansionskärlet för kylarvattnet. Har du en -88B eller nyare kan du få hjälp av diagnostikboxen och få felkoder på vissa fel

Mvh
Lennart
av Danielen
Jag upptäckte att jag har bensin fram till insprutat men inte ut i spridarna, det är en 88 med b230e motor jag har. Alltså mekaniskt insprut..
Användarvisningsbild
av lennarte
Den insprutningen heter K-Jetronic eller CI på engelska. K står för kontinuerlig och det betyder ju att den sprutar "hela tiden" så om pumpen fungerar och du har tryck i systemet så ska man höra ett svagt "väsande" om man rör på skivan (uppåt) i luftmängdsmätaren. Det är bensin som sprutar in i motorn. Alltså med avstängd motor. Här finns en manual (engelska),
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... tronic.pdf
Är det inget "väsande" (motstång i skivan) så har du inget bränsle fram till "fördelaren"
Här är en "felsökningsguide"
CIStroubleshooting.jpg
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 7412 gånger
Detta är till en nyare modell med Lambda, men det ska nog stämma det mesta

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]