Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som oroar mig, som nyligen beställt en ny XC60 D4 AWD MY16 med automatlåda är hur pass vanligt problemet med vibrationerna är?

Jag minns från min provkörning ett demoex med ett par tusen mil på mätaren, av XC60 D4 OC (MY15) för en 5-6 veckor sedan och precis innan jag gjorde beställningen jag nu väntar på, att exemplaret hade märkbara vibrationer i transmissionen vid gaspådrag (runt 20-70km/h), som jag påtalade till säljaren, men utan någon kommentar till svar. Jag fäste inte så stor vikt vid detta, då det inte var påtagligt, men klart märkbart, då jag tänkte att ett demoex kan ju vara "hårdkörd". Som mångårig ägare av gamla slitna Volvo bilar genom alla år, så kände jag på något sätt igen denna vibration, speciellt från gamla bakhjulsdrivna 240 som jag haft fyra ex av, plus även 740 och 940. Ett "känt" Volvobekymmer? Ämnet har ju förekommit här i forumet. Hur som helst, men alla ni där ute som nu kör en XC60 AWD med eller utan automatlåda. Har ni märkt något?
Intressant, undrar hur det kan komma sig att vibrationerna är desamma (eller iaf upplevs lika) mellan så skilda generationer av Volvo-bilar och då med helt olika tekniska lösningar på drivlina/motor? Finns dessa vibrationer även på andra bilmärken tro?
SurfarHy skrev:Upplever vibrationer på min XC60 MY16 D4 AWD i samma intervall som du nämner.
Är det något du tänker rapportera om, eller är det inte så mycket så att det är störande? Har du automatlåda?
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.