Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Märkte idag när jag pillade med EQ:n i baksätet att jag inte får något ljud bak förutom ur "tweeters"-högtalarna. Tog loss ena dörrsidan bak och kollade alla kontakter. Kollade även alla säkringar som har med stereon att göra, dock var jag inte smart nog att koppla ur batteriet men jag är helt säker på att stereon var avstängd. Dock var nyckeln i tändningslåset men i läge 0, kanske det var misstag nummer ett? Märkte en liten gnista/sprak någonting när jag satte tillbaka en av säkringarna i bakluckan.

Vad som iallafall har hänt nu är att min CD-växlare fått spel. Så fort jag slår på stereon eller ens ställer nyckeln i läge I/II så börjar växlaren byta skiva från 6, till skiva 5, osv osv. Kan inte mata ut skivorna och den kommer aldrig längre än att den läser in titeln för första låten och börjar sedan byta skiva.

Tog loss batteriet ca en halvtimme men problemet kvarstod så nu får bilen stå strömlös över natten "just in case.

Så, någon som har något tips? Har googlat och vad jag förstår är det inte helt ovanligt att högtalare lägger av. Däremot att CD-växlaren ballar ur, var börjar man felsöka? Hittar inget när jag googlat på CD-växlare heller :( Känner att det här med att pilla i nya bilar inte är min grej just nu, lagom kul om man kortslutit någonting eller skjutit hela cd-växlaren.

edit: radio, aux osv fungerar. det är inte fel på någonting annat än CD-växlaren... möjligtvis också på min kompetens :roll: Eller vad gäller med att koppla ur batteriet vid arbeten? Hade det räckt om jag bara inte haft nyckeln i låset?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har inte hela lösningen, men växlaren "kollar alla fack" efter att ha varit strömlös, fortsätter den sedan betyder det att skivan/skivorna av någon anledning inte kan läsas.

/Thomas
Tack :D Hade visst lite bråttom igår, den stod på skiva 4 och när den gått ett varv tillbaka till 4 så ansåg jag den vara trasig, men tydligen är ett varv när den får gå från 6->1 oavbrutet. Fungerar nu iallafall :)

Bakhögtalarna har jag däremot inte fått att fungera. Det jag tycker är konstigast är att det är båda bakdörrarna. Tweeters/diskanterna i båda bakdörrarna funkar men inte bashögtalarna. Någon hade lyckats lura igång en död högtalare genom att motionera den med volymreglaget (något som jag däremot fått lära mig är ett bra recept på att skjuta högtalare) så jag ställde fadern på bakhögtalarna och höjde och sänkte lite försiktigt. Inget resultat.
Någon som har någon idé på hur man kan felsöka högtalarna? Är det bara att ta loss de från bakdörrarna eller något särksilt att tänka på då (varken vågade eller orkade ge mig på det sist jag kikade). Tänker om man typ kan mäta ifall det kommer någon ström till högtalaren till exempel? Eller är det samma kontakt från slutsteget (?) till diskant+bas i varje dörr, dvs man kan anta det kommer ström eftersom diskanterna fungerar?

Antingen lär jag väl få chansa på lite egen felsökning eller lämna bort den för att få det åtgärdat men det känns ju onödigt när det, antagligen, i värsta fall handlar om att byta bakhögtalarna.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]