Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ingenjör
Hej!

Jag är ny här. Jag ska hjälpa min faster att byta kylare på en Volvo 745. Jag köpte en kylare på skroten, men ser att det sitter en givare (?) på gamla kylaren som jag inte ser hur jag kan ta loss. Dessutom ser nya kylaren lite annorlunda ut där givaren ska sitta. Se bilder:
image.jpg
Gamla
image.jpg (1.63 MiB) Visad 276 gånger
image.jpg
Nya
image.jpg (1.68 MiB) Visad 285 gånger
Behöver jag en ny givare också?

Med vänlig hälsning,
Andreas
av volvo244gle
Givaren styr en elfläkt framför kylaren, på bilar med AC. I vissa fall kan även en tryckgivare styra fläkten.
I 99 av 100 fall (enligt min statistik) så fungerar ändå inte fläkten, och oavsett så klarar man sig utan den. Kan bli lite sämre drag i AC:n bara när man står still i en bilkö eller så. :)
av Ingenjör
Ok, tack för svaren! Fast kylaren jag köpte har ett hål i alla fall (se nedre bilden). Har ni någon smart idé hur jag pluggar detta om det nu inte behövs?
av Ingenjör
Jaha, är det en plugg. Nu känner jag ju mig lite dum. Tyckte det såg ut som att det gick att se in i kylaren genom hålet, men tittade tydligen inte tillräckligt noga. Har inte kylaren här, men ska titta närmare imorgon.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har en fungerande AC bör du ha en fungerande fläkt. När det är riktigt varmt och och du hamnar i en bilkö kan trycket stiga i systemet så högt att slangar eller kondensorn kan sprängas. Jag har en kylare utan kontakt (tidigare ägare har bytt kylare), men jag har en "kabelstump" som jag sätter mellan kablarna så fort yttertemperaturen överstiger +20°. Har "sprängt" en kondensor, det blev en "jä---a smäll"

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]