Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Bil; V70 2.4 170hp årsmodell 2007

Då är frågan hur man får ut stereon med ramen? http://s9.postimg.org/n49gah2db/IMG_0867_Large.jpg Någon som vet?

Ja ska in med min ny-gamla keenwood kdc-bt32u stereo som är så mycket bättre än volvos skit stereo, iallafall denna som sitter i bilen Hu-650, sedan ska det dras kablar bak till bagagen för slutsteget.
ThunderAce skrev:så här

Som bilden visar så ska man plocka ur hela consolen med stere och ecc ihop?

hittade en video på youtube men de kanske är på äldre v70 modeller tro?

av ThunderAce
IndustriDiamant skrev:

Stämmer bra, videon är för S60 V70 00-04 utan silverramen
De med silverram är 05-07 v70, 05-09 s60, facelift

Klimatkontrollen och stereon med det lilla facket på sidan tas ut komplett då de sitter i en konsol, sen får man plocka ut de
var för sig, enligt bild alltså
ThunderAce skrev:
IndustriDiamant skrev:

Stämmer bra, videon är för S60 V70 00-04 utan silverramen
De med silverram är 05-07 v70, 05-09 s60, facelift

Klimatkontrollen och stereon med det lilla facket på sidan tas ut komplett då de sitter i en konsol, sen får man plocka ut de
var för sig, enligt bild alltså

Vet du om och i så fall vilken av kablarna till stereon bak som har konstant ström ? om man vill koppla om så att stereon kan vara igång utan tändningen?
av ThunderAce
kablar enligt bild, kan variera beroende på vad du har och inte har i bilen
skulle nog mäta på den röda kabeln i den gröna kontakten för att se om det är konstans ström där.
de två tunna tvinnade vit och grön är CAN kablar så de behöver du inte bry dig om
de två tvinnade gråa kablar är till centern om du har en sån. den lila och blå är jag osäker om men de är för klena för matning.

nu när jag skrivit detta så inser jag att du har fan inte konstant ström på dessa för man måste vrida nyckel till position I för att
kunna starta stereon

så är det i min S60, då får du nog dra en kabel från nån annanstans
Bilagor
kontakt.JPG
kontakt.JPG (41.2 KiB) Visad 10950 gånger
ThunderAce skrev:kablar enligt bild, kan variera beroende på vad du har och inte har i bilen
skulle nog mäta på den röda kabeln i den gröna kontakten för att se om det är konstans ström där.
de två tunna tvinnade vit och grön är CAN kablar så de behöver du inte bry dig om
de två tvinnade gråa kablar är till centern om du har en sån. den lila och blå är jag osäker om men de är för klena för matning.

nu när jag skrivit detta så inser jag att du har fan inte konstant ström på dessa för man måste vrida nyckel till position I för att
kunna starta stereon

så är det i min S60, då får du nog dra en kabel från nån annanstans

De där can kablarna om man inte kopplar in dom rätt när man byter stereo är de inte stor risk att man får felmeddelanden för airbag-sen i bilen? läste att det skulle ha nått motstånd i sig men tar man bort original radion så blir det fel värde och det börjar stå i displayen att airbag är ur funktion eller något?

Vore fint om det är konstant ström i den röda kabeln, vill ju ha radion igång när bilen är avstängd, på volvo v40 fanns det 2 kablar, en med konstant ström och en för tändningen, så originellt sett så gick radion igång med tändningen, men skiftade man mellan röd och gul kabel fick man konstant ström till stereon.
Användarvisningsbild
av frasse4
Men du har ju radioläge med nyckeln i första läget just för att lyssna med motorn avstängd?

Nåja, generellt har ju en stereo två matningar, en konstantmatning och en styrmatning. Byter de bara plats på dessa tar ju stereon sitt strömuttag genom styrströmmen, den är ju endast dimensionerad för att styra en transistor eller ett relä så jag skulle säga att risken är överhängande att man bränner något då.

Här är för övrigt en video med för V70 och S60 med facelift:
av ThunderAce
Med CAN kablar urkopplade får du bara felkod att ingen komunikation med stereon (AUM) finns
Den koden syns bara med VIDA, inget som syns i displayen, lagras bara i huvuddatorn, har inget med SRS systemet och göra
Har själv haft eftermarknadsstereo utan några problem
ThunderAce skrev:Med CAN kablar urkopplade får du bara felkod att ingen komunikation med stereon (AUM) finns
Den koden syns bara med VIDA, inget som syns i displayen, lagras bara i huvuddatorn, har inget med SRS systemet och göra
Har själv haft eftermarknadsstereo utan några problem

Gött då ska de skruvas ;)
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]