Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
Hallå! Ska till och byta bromsskivor på min V40. Allt som behövdes var att lossa den lilla insexskruven som håller fast bromsskivan. Men detta visade sig vara lättare sagt än gjort. På 2 sekunder var den rundad något fruktansvärt. Slog in en storlek större torx, men detta gick inte heller. Fick lite tag men den satt som sten i berg och även den rundade.
Nu står jag alltså med ett pyttelitet problem som får mig att koka inombords.
Någon som har en bra idé på hur jag ska göra?
Har ingen tillgång till varken svets eller vinkelslip. Möjligtvis skruvdragare med olika borrar....Polygrip och nån tång har jag.

Ber på mina bara knän om hjälp här :)
Användarvisningsbild
av andersbe
HostileNation skrev:Hallå! Ska till och byta bromsskivor på min V40. Allt som behövdes var att lossa den lilla insexskruven som håller fast bromsskivan. Men detta visade sig vara lättare sagt än gjort. På 2 sekunder var den rundad något fruktansvärt. Slog in en storlek större torx, men detta gick inte heller. Fick lite tag men den satt som sten i berg och även den rundade.
Nu står jag alltså med ett pyttelitet problem som får mig att koka inombords.
Någon som har en bra idé på hur jag ska göra?
Har ingen tillgång till varken svets eller vinkelslip. Möjligtvis skruvdragare med olika borrar....Polygrip och nån tång har jag.

Ber på mina bara knän om hjälp här :)
Hade varit jag så hade blivit borr 5-6mm,borra bara bort skallen!, när skivan är borta, 5:56 och rörtång. :-)-)

Åsa Nisse
Användarvisningsbild
av vetten
Skruven håller väl bara skivan i läge så att den inte ska vrida sej när hjulet är av så att man ska komma rätt med hjulbultarna när dom ska i, jag har kört utan dom där skruvarna på flera bilar och det är aldrig några problem.
av HostileNation
vetten skrev:Skruven håller väl bara skivan i läge så att den inte ska vrida sej när hjulet är av så att man ska komma rätt med hjulbultarna när dom ska i, jag har kört utan dom där skruvarna på flera bilar och det är aldrig några problem.
Jaha men dåså! Då blir det fram med skruvdragarn och borra bort dom! Tackar för svar! :D
Användarvisningsbild
av andersbe
HostileNation skrev:
vetten skrev:Skruven håller väl bara skivan i läge så att den inte ska vrida sej när hjulet är av så att man ska komma rätt med hjulbultarna när dom ska i, jag har kört utan dom där skruvarna på flera bilar och det är aldrig några problem.
Jaha men dåså! Då blir det fram med skruvdragarn och borra bort dom! Tackar för svar! :D
Det finns grova tag också, huggmäjsel och hammare! :-O)
Användarvisningsbild
av vetten
Det räcker ju att borra bort skruvskallen så att du kan dra av skivan själva skruvpinnen kan ju få vara kvar som styrning, har för mej att det är en försänkt skruv så det borde inte vara något stort problem.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]