Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
ansjo skrev:Det är svårt att komma ner till Volvos egna siffror som känns nästan helt tagna i luften. Min T5 snittar 1,1 blandad körning, långt från de siffrorna som reklamen säger och ett par deciliter mer än vad jag trodde i verkligheten. Ligger jag i 80 drar den bara strax över 0,5, men hur ofta kör man så några längre sträckor... :roll:
Har du någon uppfattning hur bra färddatorn stämmer? Ex genom att tanka fullt och anteckna några gånger.
Vad tycker du annars om motor och växellåda?
av spuzz
Jag lyckas hålla min under 0.7 på pump i de flesta fallen. Sitter en del i köer i Stockholm. Annars mestadels landsväg eller E4z Trodde dock som du att den skulle vara snålare men som många nämner att det är en stor bil
Användarvisningsbild
av joel80
Jag pratar alltså enbart om uppmätt förbrukning vid pump när det gäller mina siffror. Är det någon som redovisar datorns siffror? Då bör man nog nämna det så att vi inte jämför äpplen och päron.
Min färddators siffror ligger på ca 5.5-5.6l/100km när den verkliga är 6.0l/100km.
av Bobadill
David2799 skrev:Jag har en ny XC60 D4 Automat (ej AWD) som levererades i mars i år. Har kört 500 mil, med 0,79 i snittförbrukning. Vilket skämt! 0,47 tror jag är angiven förbrukning vid blandad körning.

Är det så här illa eller ska jag lämna in bilen? Jag har en lugn körstil och blandad är precis exakt vad min körning är.
Kolla den här länken:
http://www.aftonbladet.se/bil/article18307046.ab
av ansjo
valln skrev:
ansjo skrev:Det är svårt att komma ner till Volvos egna siffror som känns nästan helt tagna i luften. Min T5 snittar 1,1 blandad körning, långt från de siffrorna som reklamen säger och ett par deciliter mer än vad jag trodde i verkligheten. Ligger jag i 80 drar den bara strax över 0,5, men hur ofta kör man så några längre sträckor... :roll:
Har du någon uppfattning hur bra färddatorn stämmer? Ex genom att tanka fullt och anteckna några gånger.
Vad tycker du annars om motor och växellåda?
Färddatorn stämmer ganska hyffsat, skiljer runt en halv dl lite beroende på körning under perioden. Annars är jag väldigt förtjust i bilen, speciellt växellådan so är otroligt skön. Men efter två tidigare Awd kan jag lätt säga att nästa bil lätt blir fyrhjulsdriven igen då den nuvarande är lite slingrig vid gaspådrag.
Ska även bli intressant att se vad Polestar ger till motorn sommar... :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Något jag tycker är bra är om man anger sin medelhastighet på en tank också då får man ett hum om vad det varit för sorts körning.
av Petzzon
simonhalmstad skrev:Något jag tycker är bra är om man anger sin medelhastighet på en tank också då får man ett hum om vad det varit för sorts körning.
Det kan ju säga en del men man kan lika gärna legat halva tanken i 200 blås för att köra resten runt i stan och få samma snitthastighet som en lugn landsvägs tripp på landet.
Men en sak är säker förbrukningen lär skilja :)
Användarvisningsbild
av Rillee
Volvo kunde ha uppdaterat diagrammen i sensus att visa kunna hur många procent som man har kört i varje hastighet
Bilagor
medel.png
Ungefär så här
medel.png (58.92 KiB) Visad 8211 gånger
Senast redigerad av 1 Rillee, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rillee
Var mer ett förlag till volvo att lägga till den funktionen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]