Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pcarl
AC kompressorn har lagt av. Vart hittar jag enklast en ny utan att det kostar en förmögenhet och är det någon som vet vad som skiljer alla olika part nr åt? Tittar man på begagnade så verkar det finns minst en handfull olika nr.
Bilen är en V70 D5 -07 och part nr på kompressorn som sitter i är 30742206.
Ok tack för ditt svar, jag var lite inne på att köpa en ny eftermarknadskompressor men det kanske är bättre med begagnad OEM.

Är det någon som kan bringa klarhet i de alla part nr som finns och vilka som i så fall passar?

Slår man sitt regnr på tex bildelsbasen så hittar man:
30742206
30761388
31308259 mfl....
Du får läsa av nummret som finns på din kompressor och söka efter det, sök inte på reg nummer på bildelsbasen blir bara fel
Med rätt artikelnummer så kan du faktiskt hitta OEM på nätet, eftersom Volvo köper kompressorer själva och inte tillverkar dessa
Finns ett antal spelare på marknaden
SANDEN
DELPHI
med mera med mera
man kan inte gå på artikelnumret när det gäller kompressorn. 2 olika komressorer har samma artikelnummer, men anslutningarna är felvinklade till vissa bilar
milktrucker skrev:man kan inte gå på artikelnumret när det gäller kompressorn. 2 olika komressorer har samma artikelnummer, men anslutningarna är felvinklade till vissa bilar
Om du inte går på artikelnummer hur kan Volvo få ta gå rätt kompressor då, de köper efter artikelnummer som sitter på den bilen enligt
chassinumret

Att det är samma kompressor i grunden kan jag hålla med om men beroende på vilken anslutning du har i bak gör att de byter
artikelnummer på dessa, gör likadant själv med mina kompressorer
njae. 2 likadana kompressorer med samma artikelnummer har samma anslutningar, men på den ena kompressorn har anslutningarna vridna så att slangarna går in i kylaren.....

hur detta är möjligt vet jag inte, men jag gissar att den ena suttit på en D5244 och den andra på en B5244
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Är det Volvo On Call den larmar för s&a[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]