Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Biltema Hjul-lager = 200 mil ( sop-slut ).
Inhandlades Hösten 2011.

Köpte ursprungligen 2st så jag monterade nästa Biltema-lager och detta håller än så länge ( ca 800 mil körda ).
Har ett SKF-Lager på hyllan i väntan på nästa haveri :wink:
av Snider
Hej
Har också ett kass hjullager (höger fram) och ringde Bilia för att kolla pris för byte. Verkmästarn rekommenderade att byta
båda eftersom det andra troligtvis också skulle ge sig snart.
Priset inkl. mtrl låg på 9200:- för att byta båda lagren. :(
Jag tror jag chansar på att byta själv istället med mtrl från Biltema. Skulle hellre låta Bilia göra jobbet men när det skiljer 8000:- spänn så kan det kanske vara värt att lägga några timmar på det trots brist på garanti.
Mvh Snider
av kamilenski
Du byter båda på 4 timmar. Med lite tur, 2,5 timma! Och för under 1500 om du tar Biltemas!
Och du får garanti!!!
Användarvisningsbild
av Kaxe
Priset inkl. mtrl låg på 9200:- för att byta båda lagren.
Va fan 9200 kr??? Bytte bägge mina främre på Preem i Vålberg förra året, köpte lagren på Volvo för 1750 kr st och Rolf på Preem bytte lagren för 600 kr/sida så totalsumman blev 4700 för allt
Användarvisningsbild
av Perc
Nicasl skrev:Har ett SKF-Lager på hyllan i väntan på nästa haveri :wink:
Står det INA F och en sifferserie stansat i lagerbanan på SKF-lagret? :)

Schaeffler Automotive tillverkar nämligen lager åt många andra, även åt SKF. Deras egna varumärke för hjullager heter FAG.
Användarvisningsbild
av DaF1e
aldrigstanna skrev:Vill någon förklara skjutmottets funktion vid lagerbyte igen , och locktite är till mittenbulten eller?
Du mäter avståndet mellan tappen på spindeln och fjäderbenet innan du lossar bultarna till fjäderbenet. Detta för att kunna återmontera i samma läge som tidigare. Ett alternativ är att bara titta vid bultarna, det blir märken efter hur de suttit och det är oftast rätt enkelt att se i vilket läge det satt innan demontering. Detta påverkar camber, och det är bara i översta fästet man kan justera.
Mittbulten brukar ha loctite på sig från början.
gltnils skrev:Räcker det inte att ta bort spindelled/kulled och krängningshämmare och bara vika ut fjäderbenet för att få ut axeln? Och sedan byta lagret.
Har precis bytt på min S60 och skulle vilja påstå att det är nästan omöjligt att byta hjullager/nav utan att ta loss hela spindeln från bilen. Dels för att komma åt bultarna på ett bra sätt och dels för att bultarna sätter sig som f-n. Tror man gör sig själv en tjänst genom att inte försöka något annat. Hissa upp båda hjulen så att kränghämmarens spänning släpper lite, går knappt annars. Jag behövde inte ta bort krängstaget, lossade bara lite i övre ändan, det lilla extra som staget då vinklar upp sig underlättar.
Tack vare tips här på fporumet, så gick jag all in idag med mitt nya tyskimporterade lager. Tipset bestod i att strunta högaktiningsfullt i att skruva isär varenda pinal runt lagret och slippa hjul inställning. Alltså utan att skruva bort bärarm, lossa på dämpare etc.
Kan medge att bultarna till lagret sitter tight till, men det fungerar.
fungerade utmärkt och bilen är tyst som en mus nu :-)-)
Lagret kostade 1150 inkl frakt, SKF, Tyskland. 3 dagars levereanstid :) Om det är äkta vara kan väl diskuteras kanske... Trodde det räckte med att kartongen var SKF, men har läst nu att det kan vara annat fabrikat ändå..
av khb
aldrigstanna skrev:Tack vare tips här på fporumet, så gick jag all in idag med mitt nya tyskimporterade lager. Tipset bestod i att strunta högaktiningsfullt i att skruva isär varenda pinal runt lagret och slippa hjul inställning. Alltså utan att skruva bort bärarm, lossa på dämpare etc.
Kan medge att bultarna till lagret sitter tight till, men det fungerar.
fungerade utmärkt och bilen är tyst som en mus nu :-)-)
Lagret kostade 1150 inkl frakt, SKF, Tyskland. 3 dagars levereanstid :) Om det är äkta vara kan väl diskuteras kanske... Trodde det räckte med att kartongen var SKF, men har läst nu att det kan vara annat fabrikat ändå..

Gjorde samma sak idag. Bytade lager utan att lossa styrspindeln. Fungerade bra trotts det var trångt.
Man får trycka in drivaxeln så långt det går så kommer man åt bultarna.
Fick inte av bromsskivan på ena sidan, men det gick att ta av hjullagret med bromsskiva ändå.
Mycket rost bakom skivan gjorde att den inte lossna så lätt. Gick lättare att ta isär när man fick av skiva/lager.
Köpte lager via bildelaronline24, beställde NK-lager för 627:-/st, har fått STARK-lager som kostar 1861:-/st, men har betalat 627:-/st ändå.
Jag klagar inte...

2004 V70 2,5T

H.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]