Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Jag har presis konstaterat att Volvo bara säljer bensin bilar till brasilien. dom säljer alltså inte bilar som kan gå på E22 eller E96

allt snack på etanolforumet om bilar i brasilen, gäller alltsså hemakonverterade bilar.
allt snack om att volvo sägar att bilarna har samma spec som europabilarna, stämmer, men dom säger inte att deras bilar klarar av etenol !!! bara för att dom rullar i Brasilien!!!
Ok...så du säger alltså att Volvo inte säljer några bilar i Brasilien som klarar av E22 eller E96. Att de inte klarar E96 det köper jag, men när du säjer att de inte pallar med E22 så är du inte riktigt sanningsenlig. Enligt Volvos kundtjänst så säljs Volvo i Brasilien på Europaspec. Och i 99% av bensinen i Brasilien så är det mellan 20 och 26% etanol inblandat. Men å andra hand.....det kanske är Volvos kundtjänst som är dåligt insatta i frågan och har ljugit i svaren till vad jag vet är fyra st personer som frågat!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
på volvos brasiljanska sida
http://www.volvocars.com.br/
så går bilarna endast att köra på gasolin
sen är det säkert rät att en bit äver 95% av brasiliens bilar pår på starka etanol inblandningar. men jag tippar på att volvo har under 1% av marknadsandelarna där!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Nu är ju inte min portugisiska den allra bästa så jag gör nog bäst i att inte navigera på den sidan!! :lol:

När jag var i kontakt med Volvos kundtjänst sa de (efter att jag fått ställa om frågan tre gånger och tagit hjälp av någon för att svara) att de bilar (hur få det nu än är) säljer biler på europaspec men att de klarar E22 pga de varmare klimatet. Och naturligvis marknadsförs dom som bensinbilar när de går på E22 och inte flexifuel. Sedan så är ju Brasilien världsledande på att konvertera bensinbilar till etanoldrift.

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
om vi ska gräva djupt, så kan jag avslöja att bilen klarar en max blandning på E30 om vi ska mäta i dom termerna. men dilen ska absolut inte köras inärheten av den blandningen, då man då riskerar att nån gång få lite fetare blandning av etanol o pasera 30%.

volvo marknadsför ingen produkt som annat en bensin för dom kan itne lova att den går bra & uppvyller alla krav på annat bränsle.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hoppas att det kommer fram någon bra lösning på metanolkonverteringar till Volvo snart, men tills dess så kan jag ju bara lyssna till erfarna Volvokällor..
Och dom avslöjar att Volvokunder har problem i Brasilien eftersom det förekommer ganska så mycket "feltankningar"... Som extra skada så späder ibland mackägarna och dom som levererar ut bensinen (etanolblandningen) utöver det som står på pumparna för att tjäna mer pengar.. Och det ger problem som ganska ofta börjar som påstådda garantiärenden, men oftast handlar det om för hög inblandning av etanol. Det som oftast inträffar är riktigt dålig gång och igensatta bränslefilter och spridare (pga harstutfällningar). Jag har iofs inte hört om något generalras, men jag skulle personligen inte våga chansa...

I dagsläget så skall man nog hålla sig till de 5-6% alkoholer som det kan vara i soppan direkt från macken , och kanske addera ett par liter E85 istället för K-sprit vid vår och sommar om man är den fukträdda typen..

/Thomas
av anp
*Flyttat från pillertråden*
JK24T skrev:E85 sparar du inga slantar med, såvida du inte tar ut lägre effekt.

- Johan
Då jag inte är ute efter effekt, så sparar jag i dagsläget ca, 4 kronor per körd mil och tankad liter. ( E85 7,64 kr/liter Jet och BF95 11,85 kr/liter Din-X )

Förbrukningen ligger oförändrat kvar på ca, 1 liter per mil vid normal körning, även med ibland tungt lastad biltrailer.
Trots konvertering till E85 bränsle genom omslipad nål i förgasaren.

Motorn har troligen gått runt 30000 mil, varav ca, 1500 mil på 100% E85
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag läste häromdagen testen på v70N II och det som förvånade var avsaknaden av en riktig etanolmotor. Enda som Volvo verkar tillverka är 1,8 liters motorn. Varför inte göra om 2,5T motorn till etanolsnurra för att match tjänstebilssektorn? Blir den för törstig tro? :shock:
Känns lite "gammalt" att bara satsa på bensinmotorer, klart att T6 är läcker :twisted: men ändå :roll:
av anp
Mattias_F skrev:Jag läste häromdagen testen på v70N II och det som förvånade var avsaknaden av en riktig etanolmotor. Enda som Volvo verkar tillverka är 1,8 liters motorn. Varför inte göra om 2,5T motorn till etanolsnurra för att match tjänstebilssektorn? Blir den för törstig tro? :shock:
Känns lite "gammalt" att bara satsa på bensinmotorer, klart att T6 är läcker :twisted: men ändå :roll:
Etanol är väl på väg ut som miljöalternativ hos Volvo? Satsar inte många på Diesel nu för tiden?
Och appropå de bränslerna, hur är det med sanningshalten om att det krävs 1 liter Diesel för att tillverka 1 liter Etanol?
Användarvisningsbild
av Funk
Det kommer ju nya flexifuelvarianter på Nya V70 i sommar, det kan väl knappast vara 1.8:or..

Knappast att det går åt någon diesel alls för att tillverka etanol, om man inte menar skördetröskebränsle eller fraktbränsle, vilket i så fall skulle innebära att det gick åt lika mycket för att få hit oljan som soppan göts..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag tittar på sidan 17 i volvo life #2 2007
Motorprogram:
Bensin:
6-cylindriga:
T6 3,0 liter 285hk :twisted:
3,2 liter 238 hk

5-cylindriga:
2,5T 200hk
Diesel:
D5 185hk
2,4D 163hk.

Flexifuelmotor:
4-cylindrig 145 hk.(kommer senare under året)

Någon som har andra uppgifter än detta?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]