Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Har du fått en MY16 isf har dessa bilar en ny utväxling ihop med start/stopp på automatlådan har provkört MY16 o den tycker jag går på lite väl lågt varv med vibrationer som följd i vissa situationer jämfört med den äldre automatlådan utan start/stopp
av SurfarHy
Ja det är en lägre utväxling av slutväxeln på MY16 3,604 mot 3,75 på MY15.
Borde det inte betyda att motorn har mindre belastning på samma växel för MY16 då? Eller har jag vänt på kakan? Lägre belastning borde ju innebära mindre vibrationer.
Känns konstigt om Volvo har bytt till en mindre slutväxel och samtidigt flyttat växlingspunkterna så pass mycket att detblir problem med vibrationer. Är antagligen som tidigare inlägg att det har anknytning till jakten på lägre förbrukning?
av s6025t
En lägre utväxling gör väl att varvtalet är lägre vid samma hastighet har för mig att MY16 ska varva mindre för att det ska spara bränsle i jakten på CO2 o kunna pressa ner fordonsskatten lite tyvärr får man nog lite oönskade effekter av det antagligen blir växlingspunkterna fel i vissa situationer med vibrationer som följd när varvtalet är lågt o bilen får segdra utan att växla ner så upplevde jag det iaf när jag körde MY16
av SurfarHy
Nu är det "Snillen spekulerar"-varning. Men i mina öron så borde en lägre utväxling ge högre varvtal vid samma hastighet. Ett resultat av det är exempelvis att topphastigheten för MY16 är 200km/h istället för 205km/h (MY15 D4 AWD).
Se det som att din cykel bara har en klinga fram och sex växlar bak. Om klingan fram blir mindre, dvs lägre utväxling så kommer du få trampa på mer för att hålla samma hastighet. Är dock inte kung på transmission till bilar så vet inte om jämförelsen är helt rättvis.
av s6025t
En MY16 XC60 AWD gör 54,6 KM/H vid 1000varv en MY15 gör 52,6 KM/H vid 1000 varv på högsta växeln så den nya MY16 varvar mindre
Kolla jämförelsen med bakaxel här med utväxlingen på 3:15 o 5:38 det blir samma sak på en slutväxel
http://bakaxel.se/index.php/guider#utvskillnad
Toppfarten har ökat 5KM/H på MY16 D4AWD Aut den är 195 på MY15 200 på MY16 enl tekniska data från Volvo
2015= https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
2016= https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
av SurfarHy
Hmm jag läste visst fel om maxhastighet mellan MY15/16. Tittade på värden för manuell låda och var tvärsäker på att MY15 hade högre topphastighet (vilket var fel).
Logiken för MY16 blir mer förståeligt om det är så att utväxlingen är högre för att få ner värdena för eurocykeln.
Men då verkar det som att Volvo enbart modifierat slutväxel men inte flyttat växlingspunkterna, vilket innebär högre belastning på samma varvtal.
Körde en bekants xc60 d5 awd auto förut imorse. Den är såklart piggare än min D4 men det var lika låga vibrationsnivåer som de MY15 D4 AWD demobilar som jag körde.
Skillnaden finns där, men den är inte natt o dag. Frågan är om Volvo är villiga att åtgärda detta med eventuell justerade växlingspunkter?
av tcat1000
Vibrationer finns där.

Jag köpte en XC70 D3 AWD MY12 och den bilen vibrerade i hastighet 90-120 km/h. Det byttes mellanaxel, hjulnav, bussningar osv och även växellådan men pga annan anledning. Bytte in bilen med 6000mil på mätaren för jag blev så grymt less. Hämtade ut en ny MY15 och ....samma vibrationer. Jag har ett budskap och det är att VOLVO kan inte bygga bilar med fyrhjulsdrift. De är vibrationsbenägna och VOLVO fixar inte att få bort det. Nu har jag plöjt ner 800.000 i två bilar som jag är missnöjd med. Vad ska man mer säga. Ingen fler VOLVO på min gård .
av SurfarHy
Förstår att du har varit missnöjd, men tror dock det är lite hårt att dissa alla motorvarianter med awd. Tycker MY15 med D4 AWD helt ok. Har även kört D5 AWD och tycker de upplevdes vibrationsfria.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]