Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Min S70 beter sig irriterande. När bilen har stått ett antal timmar så är det sjukt trögt att få i växel. Backen är värst, men även 1:an kan va rejält jobbig. Så pass att man nu börjat anpassa sättet man parkerar innan man stänger av bilen. Vet jag att jag måste backa ut ifrån parkeringen så är jag noga med att backen ligger i innan jag stänger av, och likadant om jag backar in då jag lägger i 1:an innan jag fimpar motorn.
När bilen rullat ett par hundra meter försvinner problemet och växlandet, även backen, är helt problemfritt.

Finns en lösning?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vet inte exakt vad det är som felar, men ingående axel i lådan stannar inte som den ska.
Lösningen är att plocka ner växellådan och smörja axeln och lite sånt. Finns X antal trådar om detta så föreslår att du söker lite så får du säkerligen mer förståelse om problemet.
av Kena
Backen har gått trögt ända sedan vår bil hade gått mindre än 10000 mil men funkar bättre av någon anledning om man lägger i 4:an före backen.
av malte74
Lucif3r skrev:Vet inte exakt vad det är som felar, men ingående axel i lådan stannar inte som den ska.
Lösningen är att plocka ner växellådan och smörja axeln och lite sånt. Finns X antal trådar om detta så föreslår att du söker lite så får du säkerligen mer förståelse om problemet.
Behöver växellådan plockas ner så får det vara som det är. Det är ett alldeles för stort jobb för mig, och förmodligen svindyrt på verkstad. Bilen är skitfin men som marknaden ser ut idag så betingar den ett värde av kanske 15kkr så större grejer (läs dyra) får vara.
Jag hoppades att ett oljebyte i lådan eller liknande skulle vara lösningen. Då hade väl iofs inte växlandet fungerat felfritt efter att bilen alltså rullat något hundratal meter..
av sensonic
Vet inte om det lirar klockrent med felbeskrivningen, men tycker du ska kolla motorupphängningen också. Speciellt övre och undre "momentstagen" så de gör vad de skall. De hydrauliska kuddarna, du kan kolla efter läckage runt dem. Tiltar motorn kan det kärva i växellägen också.
av *pettson*
sensonic skrev:Vet inte om det lirar klockrent med felbeskrivningen, men tycker du ska kolla motorupphängningen också. Speciellt övre och undre "momentstagen" så de gör vad de skall. De hydrauliska kuddarna, du kan kolla efter läckage runt dem. Tiltar motorn kan det kärva i växellägen också.
En omöjlighet eftersom växlingen sköts med vajrar som inte blir klämda av den lilla vinkelskillnaden som kan skapas.
Däremot är symtomen klockrena med ett servicemeddelande från volvo, där just låda ner för rengöring och infettning av ingående axeln är lösningen.
Lådan draggar helt enkelt och stannar inte när man kopplar ur som det är tänkt. Man kan givetvis låta bli att fixa problemet men då med utslitna synkringar och växellådsbyte som åtgärd istället.

Vid problem med dragläget är det dags att se över undre momentstaget, vid oljud och allmänt rassel vid t.ex avstängning eller start är det dags för den övre motorkudden.
Dom hydrauliska är sällan problematiska men går någon av dom sönder så sjunker motorn och man får problem med obalans vid körning.
av malte74
*pettson* skrev:
sensonic skrev:Vet inte om det lirar klockrent med felbeskrivningen, men tycker du ska kolla motorupphängningen också. Speciellt övre och undre "momentstagen" så de gör vad de skall. De hydrauliska kuddarna, du kan kolla efter läckage runt dem. Tiltar motorn kan det kärva i växellägen också.
En omöjlighet eftersom växlingen sköts med vajrar som inte blir klämda av den lilla vinkelskillnaden som kan skapas.
Däremot är symtomen klockrena med ett servicemeddelande från volvo, där just låda ner för rengöring och infettning av ingående axeln är lösningen.
Lådan draggar helt enkelt och stannar inte när man kopplar ur som det är tänkt. Man kan givetvis låta bli att fixa problemet men då med utslitna synkringar och växellådsbyte som åtgärd istället.

Vid problem med dragläget är det dags att se över undre momentstaget, vid oljud och allmänt rassel vid t.ex avstängning eller start är det dags för den övre motorkudden.
Dom hydrauliska är sällan problematiska men går någon av dom sönder så sjunker motorn och man får problem med obalans vid körning.
Jo, hade det handlat om en bil värd 100kkr så hade det såklart varit en smal sak att lämna in och fixa problemet. En aldrig så fin s70 med snart 30k mil på mätaren blir dock en annan sak.. Antar att räkningen på verkstad hamnar runt 10k och det är ju större delen av bilens värde.. Växellådsbyte händer inte, då blir det skroten eller sälja som objekt för en spottstyver. Man får hoppas på det bästa, får jag 2000 mil till är det ju bara att skrota sen. Synd.. Gillar bilen, man åker bra och snål på soppan, men det finns helt enkelt inte ekonomi i att reparera en bil för motsvarande bilens värde fullt fungerande. Problemet försvinner snabbt och den växlar som en dröm när man väl "kommit igång" så med lite försiktighet kanske man kan får det att funka hjälpligt. Irriterande, som sagt..men inte omöjligt att leva med ett tag.
av sensonic
Pettsson du har säkert rätt, men jag bytte mina båda "momentstag" för två veckor sedan. Det nedre främre var gummit borta på så där skramlade metall mot metall med stort glapp och det övre bakre var gummit mer eller mindre spruckit rakt igenom horisontellt. 500 kr totalt i material och dryga två timmars eget jobb.

Väldig skillnad så klart när motorn sitter där den ska och liksom Lucifer skrivit i en annan tråd upplever jag också en förbättrad växlingskvalitet nu. Det småtrilskades förut och det gör den inte alls nu. Men det har kanske med något annat att göra.
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]