Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Update, verkar en kärvande termostat som ligger bakom en del, inte allt kanske, men den öppnar sig rätt segt, nu mera efter att ha pillat lite på den så får jag värme inne i bilen etc, sånt hade jag inte tidigare, är för kallt ute just nu för att kunna testa ordentligt hur den hanterar sig en varm dag, men får nog se i morgon,
tethir skrev:har pillat vidare lite, den rycker vitt när den precis startat och inte kommit upp i temp riktigt, men slutar när den har kommit upp i temp, har försökt lufta systemet igen, men den vill inte riktigt, ska kolla på termostaten igen, misstänker att den inte vill öppna sig som den ska, blir övertryck i hela systemet så allt bubblar över och kokar etc, så känns som om kylarvätskan inte cirkulerar ordentligt utan bara står mer eller mindre still.

vattenpumpen, den är min andra misstanke, och tänkte, på expantionskärlet så finns det en liten slang som går från kylaren till kärlet, ska det inte cirkulera lite vätska där igenom för att inte skapa övertryck i kylaren? eller har jag missförstått hur den slangen fungerar??

Japp så fort termostaten öppnar så börjar cirkulationen.
Vattenpump fel, läcker, skriker, lager fel, skulle axeln gå av så hade nog remmen hoppat av med motor haveri som följd!

Ska du vara 100% på termostat så kokaden i kastrull....ska öppna sig c:a 10mm eller mer!
har provat att koka termostaten, den öppnar sig mellan 92-96 grader, från stängd till helt öppen.

ska nu iväg och köpa en vattenpump, känns som om det är där felet är, kvar efter att vattenpumpen är bytt är ju bara kylaren i sig, så börjar billigare, om inte annat så är den bytt och klar då.
tethir skrev:har provat att koka termostaten, den öppnar sig mellan 92-96 grader, från stängd till helt öppen.

ska nu iväg och köpa en vattenpump, känns som om det är där felet är, kvar efter att vattenpumpen är bytt är ju bara kylaren i sig, så börjar billigare, om inte annat så är den bytt och klar då.
Om vatten pump, nja kappast, skulle du kunna se det om axeln står still eller tar med ett finger och trycker mot axeln i tomgång.

Nä jag hade tagit kylarränsnings medel och använt tädgårdslangen och spolat rent systemet, öppnat slang till värmeelemäntet till
cupen och i med slangen.
Nu ligger den nya vattenpumpen här i väntan på att bytas, skulle det inte vara den så är den bytt oavsett och jag behöver inte oroa mig för den på några år.

Bor i lägenhet, så har inte tillgång till vattenslang, och kan inte köra bilen så långt i värmen att jag kan ta mig till en vattenslang, så hoppas på att det är pumpen som är problematisk, sen så blir det en omgång kylaren lite längre fram, tömma kylaren helt och ha i korrekt kylarvätska med rätt blandning etc, nu kring bytet så blir det billig biltema vätska i den bara.
tethir skrev:Nu ligger den nya vattenpumpen här i väntan på att bytas, skulle det inte vara den så är den bytt oavsett och jag behöver inte oroa mig för den på några år.

Bor i lägenhet, så har inte tillgång till vattenslang, och kan inte köra bilen så långt i värmen att jag kan ta mig till en vattenslang, så hoppas på att det är pumpen som är problematisk, sen så blir det en omgång kylaren lite längre fram, tömma kylaren helt och ha i korrekt kylarvätska med rätt blandning etc, nu kring bytet så blir det billig biltema vätska i den bara.

Då måste du låssa kamremmen, VARNING, DU MÅSTE LÅSA KAMAXELHJULEN, med trä kil eller Kamhjul låsare, ställ även först in kamhjulen efter märkena, det räcker med en kugg fel och bilen går som en potta skit!.
Använd inte packnings klister ändast packnings silicon eller bara packning.

Jag hade nog gjort ett komp prov först, sprucken topppackning!
Samt en OBD-felkodläsare, ELM327 + program PCMSCAN för att se om något är galet, lambda, luftmasse mäter etc.
Bensin blandningen kan vara felaktig och orsaka överhättning.!

Åsa Nisse
Har bytt vattenpump, den gamla var en med plats impeller i, dom var sprucken och snurrade utan motstånd när man höll i drevet utanpå, så den nya med metall impeller är i nu.

Men kaminställningen blev lite fel, så den står nu hos en duktig mekaniker som ska ställa in den delen åt mig, sen så. Men överhettningsproblemet är jag rätt säker på att vattenpumpen löser.
tethir skrev:Har bytt vattenpump, den gamla var en med plats impeller i, dom var sprucken och snurrade utan motstånd när man höll i drevet utanpå, så den nya med metall impeller är i nu.

Men kaminställningen blev lite fel, så den står nu hos en duktig mekaniker som ska ställa in den delen åt mig, sen så. Men överhettningsproblemet är jag rätt säker på att vattenpumpen löser.

Låter ju bra, plast borde vara förbjudet i en motor, bra att tänka på vid nästa byte, metall.....

Ha det så varmt....! :wink:

Åsa Nisse
Ja, känner också att någon inte tänkte ordentligt, plast på en sådan viktig grej, den nya har en metallimpeller så den kommer hålla ett tag.

och nu i hela alltet så får den en ny kamrem och alla rullar och så, så får man hålla tummarna att det inte blivit något med topplocket bara .

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]