Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kinesiskt? På vilket sätt? (förutom ägarnas nationalitet då...)

Jag var in och kollade. I konfiguratorn är de fortfarande märkta som standard. Tror det är tvärtom, de är nyligen tillagda enligt säljaren jag pratade med och den där listan som du kollat på är kanske inte uppdaterad. För mig är båda sakerna viktiga. Keyless är enormt skönt, har det på BMW:n också, och förarstol med minne är ett absolut krav för vår del. Min fru är nästan 3 dm kortare än mig. :)

Edit: Jag ska köpa AWD. Skulle kännas mer än lovligt fjantigt med bara FWD på en XC-bil.
med kinsesiskt menar jag asiatiskt, att alla bilar/prylar därifrån brukar vara fulla av krom o bling-blong. Men det är ju för att jag inte tycker det är snyggt....

Nä, keyless och elförarstol fanns med std-utrustningslistan redan i mars på sporten när den lanserades men nu är det bortplockat från utrustningslistan. Se tex här (ligger bara kvar på summum)

http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... ingsnivaer

även på bilias prislista som uppdaterades 15maj är det borta

fast går man vidare i "bygg din bil" står det fortfarande std

AWD är helt rätt!
para skrev:med kinsesiskt menar jag asiatiskt, att alla bilar/prylar därifrån brukar vara fulla av krom o bling-blong. Men det är ju för att jag inte tycker det är snyggt....

Nä, keyless och elförarstol fanns med std-utrustningslistan redan i mars på sporten när den lanserades men nu är det bortplockat från utrustningslistan. Se tex här (ligger bara kvar på summum)

http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... ingsnivaer

även på bilias prislista som uppdaterades 15maj är det borta

fast går man vidare i "bygg din bil" står det fortfarande std

AWD är helt rätt!
Jo, jag gillar ju inte överdrivet mycket krom heller. Dock upplever jag inte Summum som "too much" vad gäller den biten. Däremot gillar jag inte Mercedes nya designspråk med mycket krom både invändigt och utvändigt och dessutom blanka partier med pianolack.

Angående utrustning så sa jag specifikt att vi måste ha minne på förarstolen och då sa säljaren att även Sport hade det, dock verkade han personligen inte gilla Sport så mycket så han rekommenderade Summum med hänvisning till komforten. Dock tror jag inte att jag någonsin skulle uppfatta Sport som stötig.

Hur är det med stolarna? Hur stor skillnad är det? Vid en kort provkörning är det svårt att bilda sig en riktig uppfattning, särskilt som jag hade lite ont efter innebandyn dagen före. :)

I övrigt väljer jag standardfälgarna, funderar dock på att välja åtminstone 17" på vintern. 16" på så stora hjul ser ut som ballongdäck tycker jag. Kan inte göra så stor skillnad på komforten tycker jag. Har 18" vinterhjul på BMW:n och det funkar bra.
Nu kanske jag svär i kyrkan men har någon provat Skoda Superb Scout? Den får man med ungefär samma utrustning och motor för nästan 100 tusen mindre. Lägre förmånsvärde och förmodat lägre förbrukning dessutom. Samt modernare automatlåda.

Får nog besöka VAG ändå och kolla vad de kan erbjuda. Värderar komfort väldigt högt på den här bilen så XC70 ligger fortfarande väldigt bra till.
Du får en enklare och osäkrare bil, men den kanske duger, iallafall tills man krockar. Man får vad man betalar för så är det. De 300kg XC70'n väger mer än Schkådan ger dig komfort och säkerhet.

Jag skulle inte påstå att VW's gamla 6-stegade DSG är en modernare låda, däremot en låda av en annan konstruktion, vilket medför både för och nackdelar.
Verdi skrev:Nu kanske jag svär i kyrkan men har någon provat Skoda Superb Scout? Den får man med ungefär samma utrustning och motor för nästan 100 tusen mindre. Lägre förmånsvärde och förmodat lägre förbrukning dessutom. Samt modernare automatlåda.

Får nog besöka VAG ändå och kolla vad de kan erbjuda. Värderar komfort väldigt högt på den här bilen så XC70 ligger fortfarande väldigt bra till.
Tänk på att även om Volvon har 100.000kr högre pris innebär det inte att den blir 100k dyrare. Skodan kommer inte ha samma starka andrahandsvärde. De gånger jag kört Skoda har jag förvånats över hur dåligt ljudisolerade de är, förhoppningsvis annorlunda på Superb, har inte kört sådan.

Förbrukningsskillnaden kommer handla om hundralappar i månaden, inget att bry sig om i sammanhanget.
MartinS skrev:Du får en enklare och osäkrare bil, men den kanske duger, iallafall tills man krockar. Man får vad man betalar för så är det. De 300kg XC70'n väger mer än Schkådan ger dig komfort och säkerhet.
Heeelt sant!

För att svara på ursprungsfrågan hade jag kört en sport av den anledning att bilen kommer vara mjuk och komfortabel oavsett, men med sportchassi blir den stabilare på vägen, jag avskyr gung och kan jag få höjden och större delen av komforten men ändå ett lite fastare chassi så man slipper båtkänslan är det guld värt i mina ögon.
F.ö. riktigt fin bil, åkte en igår. De har faktiskt lyckats modernisera de kärrorna riktigt bra.

Som andreas säger så har även XC70 bra andrahandsvärde. Ibland rent omotiverat högt jämfört mot V70. XC70 är helt enkelt förjävligt dyr att köpa beg, även risiga modeller med sämre drivlinor går till löjliga priser. Inte riktigt på XC60-nivå kanske men ändå rejält påslag mot V70. Att köpa en kraftigt rabatterad XC70 borde vara ett väldigt bra köp ur andrahandsvärdesperspektiv (wow...! vilket ord)
Var förbi Skoda idag men de hade ingen för provkörning. Dock så kommer det en ny Superb i september. Kändes oinspirerande så jag gick till VW och provade en Passat. Kostar ungefär lika mycket som XC70 och är en ny modell. Den var betydligt spänstigare i chassit och kändes smidigare. Tyvärr också hård och bullrig. Min 330d xdrive -13 med adaptivt chassi är mjukare och mer komfortabel i komfortläge än Passaten. Sämre kvalitetskänsla på inredningen än Volvo också. Kort sagt, den erbjuder inget alls som jag inte redan har, förutom lite mer utrymme. XC70 ger mig betydligt mer "vill ha" känslor helt enkelt.
Skoda scout är en octavia, ingen superb.
Jag kollade lite på den också, 330 tusen fullutrustad om jag inte minns fel. Bullrig och snäppet mindre än xc70 men visst är den prisvärd. Fast köper men den kommer man nog ångra sig...
Tror dessutom en vanlig V70 har högre markfrigång än både scouten och passat alltrack.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]