NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
Hej. Jag har en liten fråga. På senaste besiktningen så fick jag veta att en kulled vänster fram är glapp på min v50 -09. Nu när jag gjorde min 8000-mila service så fick jag samma utlåtande. På Skobes kostnadsförslag står byte av länkarm till en total kostnad av ca: 2400:- ( 1817:- plus arbete 625:-).Vad jag undrar är om kan byta bara kulleden eller om det är hela länkarmen som alltid byts. Är kulled samma som spindelled eller vad finns det för olika leder i framvagnen..? Är det något som går att byta själv eller är det jäkligt ?

Tackar på förhand för alla kloka tankar och tips. :D
av nissebrun
Ingen som har lite mer information att bidra med hur man byter kulleden...? Är kulleden samma som spindelled och finns det fler olika kulleder i framvagnen ? Har inte haft bilen så länge och den har bara rullat på så jag har inte behövt skruva något alls på den.
av dieselputte
Kulled är samma som spindelled. Så här ser den ut ,
http://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P365076.aspx

slåin ditt reg nummer så ser du om det är samma. Köp en Haynes handbok (finns nog inte för -09, men framvagn är samma som äldre)

Sen behöver du den svarta modellens avdragare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019461/

Palla upp bilen , lossa skruvar (vet inte typ av skruv) som håller nuvarande spindelled, lossa mutter (håll emot med insexnyckel) , använd avdragaren. Sätt ihop omvänt och lås skruvarna med Loctite gänglim.

Om du går till en mindre lokal verkstad får du säkert ett bättre pris på arbetet om enbart spindelleden bytes ut. Borde gå att komma ner under tusenlappen. En snabb mek fixar detta på 10 minuter, rentav mindre.

Är du någorlunda händig så bör du greja detta själv

Lycka till!
av Perra_367
Spindelleden brukar vad jag vet vara nitad mot länkarmen, går inte att skruva av, lite osäker på hur man hade fått bort spindelleden från länkarmen (borrar/trycker??), men får man det så är det grönt ljus för att enbart byta spindelleden.

Jag hade bytt hela länkarmen, inte särskilt dyrt (från 600:- per styck), inte särskilt svårt. Dock kanske du åker på att byta på båda sidorna. Finns en brytpunkt i chassinummer (214683) där tidiga V50 skall ha en smalare diameter på spindelleds-"konen" (18mm), efter detta skall det vara den tjockare (21mm).
http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... allda.html
av Kimmen90
Fick byta spindelled på min V50 efter nedslag på besiktningen.

Meca skulle till en början ha 1200kr för detta. Slutade på ca 2000kr efter att de kommit på att leden måste "kapas?" och en hjulinställning till följd. 1800kr skulle de ha för byte av hela länkarmen...
av dieselputte
Så här kanske? Ford Focus verkar ju vara lika
Sen får man ev greja lämplig bult och låsmutter om det inte ingår med den nya spindelleden EDIT: Såg att bult + mutter ingår.

Förstår inte varför de krävde hjulinställning? Tror knappast toe ändras just något vid byte av spindelled och nåt annat går ju inte att justera.
av Perra_367
Såg lite krångligt ut, krångligare än vad jag minns det att ta ut länkarmarna på V50.

Där är det så här
1. Lossa luftstyrningsplattan/skydd under bilen 7 st torx (Edit: hmm... vänta, det är inte nödvändigt med styrplattan, kan underlätta åtkomsten/montering av bultarna dock).
2. Lossa spindelled (minns ej om jag lossade styrleden också, men förmodligen underlättar det lite.
3. Lossa de tre bultarna som fäster länkarmen till "sub-frame", en lång bult i framkant och två bultar underifrån (inget mothåll krävs).
4. Montera in den nya länkarmen/alt. skär bort/byt spindelleden (rek. dock ny länkarm) likadant. Enda som är lite krångligt kan vara att få de två bakre bultarna att "ta gänga".

Hjulinställning, skall man göra "enligt boken", men jag sket i det själv, bilen styr bra, drar inte åt något håll. Får se, kanske straffar sig på däck-kontot vad det lider. Annars är det inga stora grejer man kan göra i framvagnen, det enda som går att justera såvitt jag vet är gängen mellan inre och yttre styrled. Dvs, styr bilen fortfarande rakt fram så är det nog ok (min tolkning). (OT - Ännu mindre justeringsmöjligheter finns det i bakvagnen, enda som finns där är en excentrisk bricka som justerar toe-in, lägger till brask-lappen "vad jag vet" för säkerhets skull).

Edit: Tänk på säkerheten, det skall vara bockar om man skall under bilen!
av nissebrun
Hej igen. Eftersom det verkar som kulleden är nitad länkarmen så känns det som om enklast blir att köpa en ny länkarm och höra med någon mindre verkstad vad de vill ha för att byta , om jag känner mig lite för lat för att skruva själv. Tack för alla nyttiga tips och råd. De har man alltid stor nytta av. :D
av nissebrun
Nu har jag kollat runt lite på nätet efter en länkarm och upptäckt att det finns massor med olika tillverkare i olika prislägen, allt från ca: 500:- till en bra bit över tusenlappen. Är det några fabrikat som man ska akta sig för och några som kanske håller lite högre kvalitet eller kan allt vara likvärdigt ? :???:
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]