Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är en glad amatör (framför allt när det kommer till bilelektronik) som försöker att klura ut varför den bakre torkarmotorn på min 945 inte fungerar. Jag var övertygad om att den var död, så en ny införskaffades. Men det är exakt samma problem med den nya (som sades fungera okej av säljaren).
Hittills har jag kontrollerat att både intervallen (orange kabel) och pluspolen (gul/vit kabel) får 12V. Jorden är också kontrollerad och ska vara felfri. Relät klickar när jag sätter igång intervallen och säkringen är hel. Vad har jag missat?

Eller är det helt enkelt så att jag har två döda torkarmotorer i min ägo? Helst vill jag utesluta allt innan jag köper en tredje. Vad kan jag felsöka mer?

Tacksam för svar
Senast redigerad av 2 Dirfors, redigerad totalt 0 gång.
Det är ju möjligt att din "nya" motor fungerade när säljaren provade den sist, och att den sedan slutat fungera. Jag tror att en av anledningarna till att bakre torkaren ofta är ur funktion på dessa bilar är därför att den används ganska sällan.

Min bakre torkare var också stendöd, men jag plockade isär snäckväxeln (tror den kallas så) och motorn och gjorde rent alla kontakter och la sedan på lite fett igen. Har fungerat perfekt sedan dess. Kolla noga så ser du hur allt sitter ihop. Om jag inte missminner mig gick det bända isär snäckväxeln utan att borra ur nitarna.

Inuti sitter en skruv på axeln från motorn som driver ett stort kugghjul som driver torkaren... På det stora kugghjulet sitter ledningsbanor, om det inte blir kontakt här kommer torkaren inte gå, det är dessa som gör att motorn stannar på samma ställe varje gång.

Kolla även lagringen genom backluckan så att det inte kärvar där.
av Dirfors
Staget går att röra och är nyss insmort. Har även testat all dra runt utan stag, men motorn är död.
Ska testa att öppna upp motorn och smörja. Är det någon speciell fett som behövs?
av Dirfors
Jag har inte dragit motorn för hand, det var felaktigt uttryckt av mig. Menade mer att staget inte är problemet då motorn inte går runt utan staget inkopplat, dvs. utan motstånd.

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]