lennarte skrev:Angående märkesverkstäder, min jobbarkompis har en MC-verkstad på fritiden. Har jobbat med MC "hela livet" och även kört på bana både i Sverige och Europa. Han servar dom flesta modeller som finns idag och har både böcker och programvara för att uppdatera mjukvaran. Själv kör han en 4 år gammal BMW S1000RR som har all utrustning man kan tänka sig (ABS, antisladd, antispinn och vad det heter). Han får inte serva en kunds BMW av samma typ enligt försäkringsbolaget för då gäller inte försäkringen. Kan man göra så?? Är detta nästa steg för att "rädda" märkesverkstäderna?? Är det inte en fri marknad längre?? Vem kan garantera att en mekaniker på en märkesverkstad kan göra ett sådant jobb bättre?? Det rör sig om en "vanlig" mellanservice med olja, filter, kolla kedja, felkoder och sådant. I mina öron låter detta "förmynderi" av ganska stora mått. :evil:
Låter som en märkesförsäkring, och de skulle jag tro samarbetar med sina märkesverkstäder för att hålla varandra under armarna. Men jag har för mig att jag läst om att det där är olagligt, frågan är var jag läst det.
Edit: Var visst garanti, men samma borde gälla försäkring.
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla