Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

reo91 skrev:
Sceptic skrev:Motorn är kanon i 2.5FT men om man hör ett skärande/gnisslande ljud bör man nog snarast bege sig till en verkstad. Jag kör enbart på 98 oktan då de tekniker jag frågat menar att etanolen sliter på spridare och bränslepump, rätt eller fel...?
Vår förbrukning ligger på ca 1,1 med mestadels kortare körning upp till en mil. Uppgiven förbrukning är med bensin/etanol: blandad 9,9/13,8 landsväg 7,2/10,2 och stadskörning 14,7/20,1. Ska jag komma ner på 7,2 i landsvägskörning skulle jag nog dock behöva "frihjula" :wink:
Vad gäller garantier så tycker jag Bilias och Upplands Motors Maxitrygg är pefekt med 2 år eller 2000 mil.
Sliter vete katten, men har aldrig fått höra av min tekniker att Etanol inte är bra. Vet att det kan bli en liten röd hinna i spridarna som kan lösas med att man kör en tank bensin om man nu skulle börja få problem.
Annars sliter det inte vad jag vet. Man hör så mycket om just detta men som jag brukar säga: en bil som är byggd för att kunna gå på enbart Etanol kör med Etanol. Vet att denna bilen har delar som inte en Bensin-bil har, så why not?
Dock Ford:s etanol/bensin-motor som även Volvo kört med ska man köra på bensin då den inte håller för Etanol.
Flera av varandra oberoende Volvotekniker som sagt just detta; "hade det varit min bil hade jag kört på bensin". Om det är så vet jag ju inte men någon anledning till detta uttalande borde det väl finnas kan jag tycka. Vet inte om jag håller med om att bara för att en bil är byggd för ett visst bränsle så ska den också klara det. Har kontakter inom Uppsala Taxi där många kör WW gasbilar, enorma problem med spridarna (pga biogasen enligt Möller bil)
Sceptic skrev:Flera av varandra oberoende Volvotekniker som sagt just detta; "hade det varit min bil hade jag kört på bensin".
Ett sånt svar skulle jag gärna ta skriftligt från en "auktoriserad" Volvotekniker, och vidarebefordra svaret till Volvo och fråga. Har jag köpt en miljöklassad bil som skall kunna köras på etanol eller inte? Själv har jag kört på etanol i ca. 6000 mil utan problem frånsett hålet i tanken som ger en snittförbrukning på 1,6-1,8 l/mil vid blandad körning och med släp blir det lätt över 3 l/mil.
Sammanfattningsvis är 2.5 Ft en riktigt trevlig motor, vissa tycker att den är seg men är man bara bestämd med gasen så är den riktigt pigg.
Sceptic: Mycket av dessa påståenden om att köra på bensin emellanåt kommer från media. Vi hade tidigare en debattör här på forumet som blev arg och skrev till Vi Bilägare och påpekade att Volvo aldrig har givit någon sådan rekommendation eller direktiv. Dom har inte heller lärt upp serviceteknikerna med några sådana uppgifter. Det finns alltså inga dokument eller motsvarande som säger något sådant. Det är först ett rykte påeldat av media. Sedan har andra, ofta sådana som inte kör eller äger någon FFV hakat på detta.
Vi Bilägare fick erkänna att något direktiv finns inte och har aldrig funnits. Brevväxlingen med detta finns här på forumet. Den är några år gammal nu men den finns, jag har läst den. Dom här oerfarna, men "allvetande" ryktesspridarna har fler lögner och vanföreställningar om E85 på sin repertoar, men mer om detta tar vi en annan gång.

Däremot är det rätt att FFV innebär att man skall kunna köra på vilket bränsle eller blandning som helst av bensin och E85. I teorin kanske det stämmer, men det har visat sig av inlägg här på forumet att dom som växlar bränsle ofta och lite ostrukturerat får problem med driftstörningar. Orsaken till detta är nog en hel vetenskap? Dom FFV-motorer som finns är ju i princip bensinmotorer som är konverterade och anpassade för att även kunna köras på en etanolblandning. Annat hade det varit om det var en motor som var avsedd för etanol, men kunde köras på bensin vid behov. SAAB var på god väg med detta, men det fanns andra mäktiga intressen som lade krokben för SAAB, så det blev inget av det.

Själv har jag passerat femårsjubileet då jag köpte min V70 2.0F -08, för några veckor sedan. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den. Före den nuvarande bilen körde jag en 245 -92 blandtankat i mer än 5 år. Jag rörde inte en skruv i motorn i det avseendet. Bara blandtankade och körde. Bilen gick som den hade gjort ditills. D.v.s störningsfritt.

Så dom Volvotekniker du har lyssnat på talar av egen kraft och "ideologi". Dom har inget "direktiv uppifrån" att säga det dom säger.
Sceptic skrev:
reo91 skrev:
Sceptic skrev:Motorn är kanon i 2.5FT men om man hör ett skärande/gnisslande ljud bör man nog snarast bege sig till en verkstad. Jag kör enbart på 98 oktan då de tekniker jag frågat menar att etanolen sliter på spridare och bränslepump, rätt eller fel...?
Vår förbrukning ligger på ca 1,1 med mestadels kortare körning upp till en mil. Uppgiven förbrukning är med bensin/etanol: blandad 9,9/13,8 landsväg 7,2/10,2 och stadskörning 14,7/20,1. Ska jag komma ner på 7,2 i landsvägskörning skulle jag nog dock behöva "frihjula" :wink:
Vad gäller garantier så tycker jag Bilias och Upplands Motors Maxitrygg är pefekt med 2 år eller 2000 mil.
Sliter vete katten, men har aldrig fått höra av min tekniker att Etanol inte är bra. Vet att det kan bli en liten röd hinna i spridarna som kan lösas med att man kör en tank bensin om man nu skulle börja få problem.
Annars sliter det inte vad jag vet. Man hör så mycket om just detta men som jag brukar säga: en bil som är byggd för att kunna gå på enbart Etanol kör med Etanol. Vet att denna bilen har delar som inte en Bensin-bil har, så why not?
Dock Ford:s etanol/bensin-motor som även Volvo kört med ska man köra på bensin då den inte håller för Etanol.
Flera av varandra oberoende Volvotekniker som sagt just detta; "hade det varit min bil hade jag kört på bensin". Om det är så vet jag ju inte men någon anledning till detta uttalande borde det väl finnas kan jag tycka. Vet inte om jag håller med om att bara för att en bil är byggd för ett visst bränsle så ska den också klara det. Har kontakter inom Uppsala Taxi där många kör WW gasbilar, enorma problem med spridarna (pga biogasen enligt Möller bil)
Det är mycket skrönor som går tyvärr, men läser man så är det väldigt många som kört denna motor på enbart Etanol sen den var ny och har aldrig haft problem. Kommer lätt köpa en Etanol-bil igen, motorn går så mjukt och fint jämfört med Bensin :)
Rådlös skrev: Så dom Volvotekniker du har lyssnat på talar av egen kraft och "ideologi". Dom har inget "direktiv uppifrån" att säga det dom säger.
Självklart skulle aldrig Volvo centralt erkänna något sådant OM det nu skulle stämma. Som mitt "nick" antyder är jag (ibland väl mycket) skeptiker och kan mycket väl ha fel. Däremot tycker jag det skulle vara konstigt om de här av varandra oberoende Volvoteknikerna samtliga skulle ha fel...men vad vet jag.
reo91 skrev: Det är mycket skrönor som går tyvärr, men läser man så är det väldigt många som kört denna motor på enbart Etanol sen den var ny och har aldrig haft problem. Kommer lätt köpa en Etanol-bil igen, motorn går så mjukt och fint jämfört med Bensin :)
Kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan etanol och bensin, bilen går kanon på bägge.
Sceptic skrev:Som mitt "nick" antyder är jag (ibland väl mycket) skeptiker och kan mycket väl ha fel. Däremot tycker jag det skulle vara konstigt om de här av varandra oberoende Volvoteknikerna samtliga skulle ha fel...men vad vet jag.
Är du säker på att du inte blandat ihop skeptisk och cynisk?

Skeptikern i mig frågar: Var har vi flest datapunkter, och är urvalet representativt för alla användare?

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏