Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Nej det blir väl ingen bra affär hur man än vrider och vänder på de och så mycket som jag går och tänker nu så vet jag knappt vart jag är nånstans :P Har väl aldrig trott att man ska ha möjlighet att köpa en ny bil då det nyaste man någonsin haft i familjen när man bodde hemma var farsans Saab 900 från 1987 :lol: Är väl småpotatis för många med helt ny bil men för mig är det rena drömmen hehe. Åka till bilhandlare och titta har man gjort för man drömmer lite, inte för att köpa. Men men vi får se vad vi kommer fram till, enligt frugans 1000 olika kalkyler hon gjort så blir det köp så om någon eller några veckor vet vi :)
av DaBlo
Har sedan länge slutat att dribbla siffror fram och till baka, kolla värdetapp hit och dit och jämföra gamla bilen mot den nya(vilket aldrig slutar i fördel för nya bilen)...när det gäller bilar så kostar dom bara pengar oavsett vad man gör.

Jag bestämmer mig för hur mycket jag vill lägga i kostnad för bilen varje månad och sedan köper jag bil efter det, vad den kostar i inköp och hur mycket den är värd efter ett antal år struntar jag i.

Nu har jag ju inte råd med en bil i den prisklass du tittar på men hade jag det skulle jag inte tveka en sekund. :-)-)
av Lövet
DaBlo skrev:Jag bestämmer mig för hur mycket jag vill lägga i kostnad för bilen varje månad och sedan köper jag bil efter det, vad den kostar i inköp och hur mycket den är värd efter ett antal år struntar jag i.
Fast då räknar du ju faktiskt inte vad bilen kostar per månad :wink:
av Malmstroem
Jag håller med DaBlo -- viktigaste ekonomiska punkten är den totala månadskostnaden.

Sedan om den utgörs av värdeminskning, bränslekostnad, reparationer, skatt eller försäkring spelar mindre roll. Det är kronor och ören som räknas.

Jag brukar alltid hävda att en nyare bil bör allokeras till nöjeskontot. Det är absolut ingen nödvändighet, men jag tycker det är betydligt trevligare att sitta i en ny fin bil som fungerar istället för ett gammalt härke som du inte vet om du kommer fram i. Jag har haft båda -- den bil som jag sålde för ca 15 år sedan fick jag 900:- för. Då var den skattad, besiktigad och typ körbar (motorn gick inte bra). Den bil jag sålde för 10 år sedan fick jag nästan 8000:- för (den var i bättre skick, den hade bara turbon dött på). Nu är min äldsta bilen snart fyra år, och den nyare snart tre -- och jag har så smått börjat titta på nytt igen.

En del köper ny bil. En del går på krogen. En del reser utomlands på semester. Så länge man har råd tycker jag att man ska göra vad man vill med sina pengar. Man får själv välja vad som ger livskvalitet. :wink:
av DaBlo
Lövet skrev:
DaBlo skrev:Jag bestämmer mig för hur mycket jag vill lägga i kostnad för bilen varje månad och sedan köper jag bil efter det, vad den kostar i inköp och hur mycket den är värd efter ett antal år struntar jag i.
Fast då räknar du ju faktiskt inte vad bilen kostar per månad :wink:
Jag räknar enbart finansieringen. soppa, skatt och övrigt är ointressant även om just den kostnaden blir billigare på en ny bil jämfört med en gammal :)

Finansieringen funkar ju faktiskt så att du har en fast månadskostnad och enklare än så blir det ju inte. Jag vet att vissa räknar vad värdeminskningen blir varje månad men det är inget som slår på den direkta ekonomin, man betalar ju inte 8000 i månaden för en luftsiffra.

Tex vill jag lägga 4000 i månaden så köper jag bästa möjliga bil som jag kan få för 4000 i månaden, simpelt eller hur. :D

Själva kontantinsatsen brukar ju inbytesbilen fixa, ja om man inte håller på med höga restvärden och sådant då.
av Lövet
Fast det där är ju helt fel sätt att räkna på. En bil blir inte billigare att äga bara för att du lägger upp finansieringen på 5 år istället för 3 år trots att månadsbetalningen sjunker. Det skillnad på KOSTNAD och UTGIFT.
av DaBlo
Kanske ska tillägga att jag brukar ha mina bilar i 5-6 år och det är min takt och jag väljer bil därefter. Efter dom fem åren så är det mindre viktigt vad bilen är värd bara den täcker handpenningen på nya bilen och så rullar det på i mitt liv. Tycker däremot att ta finansiering med restvärde som börjar bli poppis är riktigt värdelöst sätt att sänka månadskostnaden för oftast så räcker inte den skvätt som blir över till ett smidigt byte till nästa bil.
av Erixs
Lövet skrev:Fast det där är ju helt fel sätt att räkna på. En bil blir inte billigare att äga bara för att du lägger upp finansieringen på 5 år istället för 3 år trots att månadsbetalningen sjunker. Det skillnad på KOSTNAD och UTGIFT.
Mjo sant fast håller med DaBlo delvis här, den kostnad som ska betalas varje månad är ju den faktiska utgiften snarare än den faktiska kostnaden. Med en normal avbetalningsplan blir dock utgiften i praktiken alltid högre än kostnaden. Att se en bruksbil som en investering gör ju ingen glad ekonomiskt, bättre att se det som vilken annan monatlig kostnad som helst i min mening.
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev: En del köper ny bil. En del går på krogen. En del reser utomlands på semester. Så länge man har råd tycker jag att man ska göra vad man vill med sina pengar. Man får själv välja vad som ger livskvalitet. :wink:
Absolut, men det skadar inte att faktiskt veta vad bilen kostar dig.
av Lövet
Erixs skrev:Med en normal avbetalningsplan blir dock utgiften i praktiken alltid högre än kostnaden. Att se en bruksbil som en investering gör ju ingen glad ekonomiskt, bättre att se det som vilken annan monatlig kostnad som helst i min mening.
De flesta som räknar så verkar snarare vilja se det som att bilen kostar säg 3000kr i månaden och sedan 150.000kr helt plötsligt sista månaden när värdeminskningen ska betalas. ?:-/ Så tycker jag inte man kan se på det, värdeminskningen är ju en del av månadskostnaden även om det inte är pengar som lämnar kontot.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]