Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Skulle valt V70 t4 av dom, nyare bil som känns modernare och lite bättre bättre driftskostnad milen är inte så farligt, folk verkar va lite rädda när bilarna har passerat 20.000 mil på mätaren vilket gör att jag tycker dom blir mer prisvärda då det inte är lika stor efterfrågan på dom.
av viggen55
Jag är inte så värst skraj vad gäller mil egentligen. Det är bara det Att min gått så pass mycket mindre, men det är ju en annan bil oxå så ska inte fundera så mycket på det.

Den har precis varit inne på Volvo och blivit servad, vet inte vad som gjordes för utom automatlåde olja och kamrem kostade iallafall 14.000kr så det kanske var det som gjordes. Förutom motorolja och filter förstås.

Ska åka å kika på den i eftermiddag igen. Och då bestämma mig :)
Användarvisningsbild
av frefre
Jag tror motorn skulle bli dit minsta bekymmer. Däremot så kommer du märka att chassiet börjar bli slitet framåt 25 - 30000. Bussningar, stötdämpningar, lager, etc...
av viggen55
börne skrev:
viggen55 skrev:Nu hade han eventuellt en spekulant som skulle komma imorgon.
Det har dom ju alltid :wink:
Haha. Sant. Som är vllig att betala 30% mer än utsatt pris :)

Nej jag känner ju honom så tror att det stämmer, han som skulle komma hade redan bokat bussbiljett så det lutar ju åt att den blir såld.
av viggen55
Har provkört bilen, gick fint. Kändes inte som att den gått så långt.

Skit fin invändigt men inte mint condition utvändigt, så klart. Men ändå fint skick med tanke på mil för utom irriterande lackskäpp på framskärmarna vid hjulhuset. V70 standard har jag hört?

En sak undrar jag över. Stötdämparna bak har automatisk nivåreglerig, har förstått att dom är svindyra jämfört med vanliga dämpare. Hur länge brukar dom hålla jämfört med vanliga dämpare?

får jag bara saaben såld så köper jag bilen.
Användarvisningsbild
av frefre
Min erfarenhet säger mig att aldrig köpa bil från nån jag känner. Speciellt inte om det är en bil som man är lite fundersam över. Risken att det ska påverka relationen är för stor.

Men det är som sagt min åsikt...

// F
Användarvisningsbild
av xerent
viggen55 skrev:En sak undrar jag över. Stötdämparna bak har automatisk nivåreglerig, har förstått att dom är svindyra jämfört med vanliga dämpare. Hur länge brukar dom hålla jämfört med vanliga dämpare?
Finns trådar om nivomaticdämparna. Det finna flera som pajat och de nyare verkar vara sämre än de äldre, de byttes från MY09 till MY10 vill jag minnas. Om de pajar kan man köpa från USA eller Tyskland, det blir rejält billigare än att köpa delarna från en svensk Volvo ÅF.
av Desmodue
Jag kör en V70II 2.4D automat som gått 22 000 Mil. Den bara går och går. Fullservad på Bilia.
Nu är det dags för skivor och klossar samt bussningar bak, annars har bara AC-kompressorn rasat och styrsnäckan.
Båda utbytta på goodwill. Men i ärlighetens namn så om man fick välja på en nyare som gått långt eller en lite äldre som gått kortare så hade jag valt den äldre. Snart har du både en äldre bil som dessutom gått långt om du väljer den som gått 22 000 mil. Man håller tummarna för vad som komma skall. Dags att byta kanske.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]