Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med plötslig överhettning av bilen, bytte termostat för två veckor sen ungefär, allt har funkat som det ska sen dess, tills idag, i låga till mellan hastigheter så är temperaturen normal, men när jag kommer över 100km i timmen så börjar temperaturen stiga, tänkte först att det var när den fick gå på lite högre varv, men har testat att köra i ca 70-80 på höga varv, 3500 till 4000 och den överhettar inte då.

När jag körde hem nyss så körde jag i ca 110-120, och såg mätaren stiga upp mot rött, saktade ner till 90 och temperaturen sjönk direkt ner efter.

har tillräckligt med kylarmedium i bilen, är vid max strecket, olja är tillräckligt.

den har funkat utan några som helst temperatur problem i två veckor med så gott som dagligt körande i några mil, men aldrig uppe i 100 strecket på ett tag nu, mycket stadstrafik.
När den kommit upp i nästan rött, så kan man stanna, släppa lite tryck i systemet genom att skruva upp locket till kylarbehållaren, så sjunker det snabbt ner till normalt igen.

Någon som har något tips på vad det kan vara? tänkte först på att termostaten inte öppnar sig som den ska, även om den är ny.
men det är just att det följer hastigheten, inte motorvarven som jag räknade med att den skulle göra.
såg till att montera termostaten i samma riktning som den förra var på.
har kollat vidare, inte kunnat byta termostat än, men kollade på den nyss, och såg ut att vara bra, den lilla brickan som ska flytta på sig när det blir varmt hade inga direkta motstånd etc.

men har fortsatt haft problem, vid lite högre varv så stiger temperaturen direkt, men så fort man stannar till så sjunker den.

när man kollar kylarvätskan när det blivit varmt så är det ett stort tryck där och vätska sprutar ut rätt rejält, så känns inte som om det cirkulerar ordentligt.

har låtit den stå ett tag utan att ha kylarlocket på så det ska enligt vad jag har läst lufta ur bubblor etc.

har någon några fler idéer??

allt uppstod plötsligt, ena dagen fungerade allt, andra så gav allt upp.

jag är fundersam om det har bildats en propp av skräp eller något i kylaren, eller låst sig en luftbubbla där.

annars är väll vattenpumpen trasig, något sätt jag kan kolla det det utan att demontera allt? har begränsat mek utrymme nämligen.
Man kan ju kolla Termostaten med att lägga den i en kastrull med vatten och se om den öppnar vi början till kokning, bubblor = 90grader.

Kan även kolla Temp-givaren till instrumänt-panelen på samma sätt med du behöver en Ohm mätare, se olika motståndsvärden.

Om du har möjlighet til en ELM327 OBD felkodsläsare och program PCMSCAN så kan du se motor TEMP mm.

Du bör kolla om det är vitt i oljelocket, ryker vitt, droppar vattten, slangar väck/klämnda etc.
Jag ska kolla över termostaten.

Ser inget vitt som ryker, inget vitt i oljan på något sätt, kollade oljan igår och såg rätt bra ut, lite svart men ska byta snart.
Idag när det var kallt så rullade allt på som det ska, öppnade locket och lite småbubblor kom upp, så misstänker bubblor i systemet, har nu mera ingen värme inne i bilen, så är nog lugnt där tror jag, för temperaturen är på rätt ställe.
tethir skrev:Jag ska kolla över termostaten.

Ser inget vitt som ryker, inget vitt i oljan på något sätt, kollade oljan igår och såg rätt bra ut, lite svart men ska byta snart.
Idag när det var kallt så rullade allt på som det ska, öppnade locket och lite småbubblor kom upp, så misstänker bubblor i systemet, har nu mera ingen värme inne i bilen, så är nog lugnt där tror jag, för temperaturen är på rätt ställe.
Då kan det vara servo motorn till värmepaketet inne i bilen, den som styr temp regleringen, även kopplad till AC:en!

Åsa Nissen
andersbe skrev:
tethir skrev:Jag ska kolla över termostaten.

Då kan det vara servo motorn till värmepaketet inne i bilen, den som styr temp regleringen, även kopplad till AC:en!

Åsa Nissen
Får rätt rejäl kyla av acn, är inte superhaj på allt, finns det något sätt att kontrollera om det är den specifikt??
Får rätt rejäl kyla av acn, är inte superhaj på allt, finns det något sätt att kontrollera om det är den specifikt??[/quote]

Skulle vara att stänga av AC:n, sätta på full värme 25grader eller mer....köra motorn 15min...+ fläkt 3:an.

På min får jag sätta/väljare ett steg till höger om defroster/vindrute märket i annat fall går AC:n igång.
har pillat vidare lite, den rycker vitt när den precis startat och inte kommit upp i temp riktigt, men slutar när den har kommit upp i temp, har försökt lufta systemet igen, men den vill inte riktigt, ska kolla på termostaten igen, misstänker att den inte vill öppna sig som den ska, blir övertryck i hela systemet så allt bubblar över och kokar etc, så känns som om kylarvätskan inte cirkulerar ordentligt utan bara står mer eller mindre still.

vattenpumpen, den är min andra misstanke, och tänkte, på expantionskärlet så finns det en liten slang som går från kylaren till kärlet, ska det inte cirkulera lite vätska där igenom för att inte skapa övertryck i kylaren? eller har jag missförstått hur den slangen fungerar??

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]