Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en 945 -98 med ecc där panelen verkar vara kass. Har fått tag på en med "A/C OFF" på istället men vågar ej byta då jag inte vet om det går att byta rakt av.

Nån som gjort det tidigare eller vet om det funkar?

Har varit på A/C firma och fått allt kollat och nu verkar det bara vara panelen kvar som kan krångla. Läste också om att det kan vara kassa lödningar i knappen vid manuell ac (den har ju också "snöflinga" på knappen) kan det vara samma problem här? Det lyser dock runt den, och jag får ut felkoder (dock felaktiga).

Mvh Erik
Senast redigerad av 2 Jajsen, redigerad totalt 0 gång.
Har nu prövat med en "A/C OFF" panel och får nästan samma problem. Inget verkar brunnit upp iaf.

Får fortfarande inget luft ur mitten utblåsen, ser dock hur spjället ovanpå värmepaketet rör sig ibland, men detta kanske är ett vacum problem?

Men denna panelen får jag ut felkod 1-6-1 även om jag står med sensorn i direkt solljus.

Om jag tvångs ger jord på den bruna kabeln vid effektsteget så slår det reläet och kompressorn hoppar igång (har fyllt med lite gas så då går kompressorn tills lågtryck säger ifrån, och startar igen när trycket stiger). Om jag har fattat rätt så ska denna kabeln få jord genom ECC panelen, har full jord på kontakt 3 och 4 vid ECC panelen som är panelens jord.

Har full kontak mellan effektsteg och kompressor (genom alla tryck brytare).

Art. nr. på min "snöflinga" box finns ej enligt volvo, dock är den vanligast på bildelsbasen (9164595), den som finns enligt volvo finns bara här 9164604.

Detta är den med "A/C OFF" 3537006.

Nån som har tips och ideer på hu<r jag kan gå vidare i mitt felsökande?

Mvh Erik
Hum, det är jag som varit dum, får ut 1-6-1 på båda panelerna, och det var "yttertempgivaren" som var trasig även på denna ECC.

(Testade, för att få en annan felkod, att rycka yttertempgivaren, och då startade kompressorn. Mätte upp givaren och den visade sig vara kass).

Problemet med felkoderna mellan dom olika panelerna är att den med "A/C OFF" har samma längd på blinkningarna, medans den med "snöflinga" verkar har en längre blinkning på den sista i varje serie. Så det som jag trodde var 1-5-1 så vart det 1-6-1 med jag såg aldrig sista blinkningen då jag antog att den, efter som den var lika lång som den första, var en 1:a.

Har även prövat med båda panelerna och dom funkar lika bra så dom verkar vara utbytbara med varandra.

Nu blir det fyllning av gas och en vältempererad sommar.

(Skall bara få fart på mitt utblåsen, men det är väll en vacumklocka som är kass antar jag, blir ny tråd på det problemet).

Mvh Erik

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]