Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heraldikern
När jag lägger i växel och ska köra iväg så hör jag ibland vad som bäst kan beskrivas som ett gnisslande ljud när jag släpper upp kopplingen.

Är detta något jag bör oroa mig om? Vad kan ligga bakom? Vilka problem kan uppstå om jag inte gör något åt det?

När jag väl rullar så hörs ingenting.
Användarvisningsbild
av greeeken
Fick detta problem efter kopplingsbyte.
Vet inte vad dt är, ganska störande ibland men bilen har rullat ca 5000 mil med detta.
av Heraldikern
Det är alltså inte kopplingspedalen som låter utan något i motor/växellåda som gnisslar till när jag rullar igång från stillastående och släpper upp kopplingen.

Har inte experimenterat mycket men verkar ske oftare och mer märkbart när jag släpper upp kopplingen riktigt långsamt.

Och ja, det gnisslar högt
av chrippa1
Hej.

Hade likadant på min gamla S80. Läst mig till att det ska vara urtrampningslagret.
Blev bara värre med tiden.
Men körde ca 3000 mil med detta.
Tröttnade till slut och bytte bil.
av Heraldikern
Schmoyoho skrev:Gnisslar det på alla växlar? T.ex när du backar eller vid vanliga växlingar i fart?
Nej, gnisslar endast när jag börjar rulla.
av Heraldikern
Jag förstår mig inte alls på felsökningar som andra gjort gällande urtrampningslager, ser antingen hur det pratas om missljud som uppstår när man trycker ner kopplingen eller missljud som försvinner när man trycker ner kopplingen men i mitt fall så är det just precis när man släpper upp kopplingen och rullar igång som det uppstår missljud, annars ingenting.

Här är en anan som beskriver precis samma problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=77486
Där beskrivs det som ett "skönhetsproblem"
Användarvisningsbild
av greeeken
Heraldikern skrev:Jag förstår mig inte alls på felsökningar som andra gjort gällande urtrampningslager, ser antingen hur det pratas om missljud som uppstår när man trycker ner kopplingen eller missljud som försvinner när man trycker ner kopplingen men i mitt fall så är det just precis när man släpper upp kopplingen och rullar igång som det uppstår missljud, annars ingenting.

Här är en anan som beskriver precis samma problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=77486
Där beskrivs det som ett "skönhetsproblem"
Har inget med urtrampningslagret att göra.
Dom som svarat verkar ha förstått fel.
Är det problem med urtrampningslager så slutar det låta så fort du trycker ner kopplingen 1 mm
Detta är tvärtom. Det låter säkert när du ska krypköra . Starta från rödljus , parkering ,backa , speciellt starta vid uppförsbacke. Rätt?

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]