NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok :). Här är det ingen som ringt och varit arg för att bilen inte funkat än så länge så det går nog bra för sambon och bilen också!

Japp, är det inte spridarna som är den sista vibb-boven så kommer jag få svårt att tänka ut nästa teori, så mycket är säkert!

Uppdaterar när jag fått ut spridarna (om det går att se något på dom), alternativt när dom kommer i bilen igen.
Sådär, nu är spridarna ur. Inget "uppenbart" fel (som synbart läckage vid kopparbrickan) eller annat. Däremot så ser dom ju inte ut som nått man vill ha till middag om man tittar på spetsarna med lite förstoring (usb-mikroskop).

Edit: Kan lägga till att firman som jag lämnade spridarna till tyckte att de var ovanligt rena, de brukade se betydligt värre ut än det här (då tror jag iof inte att hon hade kollat på spridare-tippen, utan mer generellt, missfärgningar på själva "röret" mm).

Tycker inte att man med säkerhet kan säga att spridarna är dåliga utifrån bilderna, de måste nog upp i en rigg för att kontrollera sprutbilden för att kunna avgöras. Dom åker iväg på måndag för detta, hoppas få tillbaka dom under veckan.

Annars enligt tidigare i tråden, inte svårt att får ut spridarna. Varmkörde motorn och kopplade bort minuspolen på batteriet (kunde blivit tråkigt om man glömt bort och råkat kranka motorn annars), drog ut sprinten för returslang, lossade högtrycksledningen vid spridaren, drog ur elektriska kontakten och skruvade upp de två "skruvarna" (insex, storlek 7 - samma som för bromsar). Var lite lirk för att få upp spridarna, men de satt inte jättehårt.

Bild

Ungefär såhär såg alla spridare ut
Bild

Close-up spridare #1
Bild

Close-up spridare #2
Bild

Close-up spridare #3
Bild

Close-up spridare #4
Bild

En kort bit VP-rör som dammsugarmunstycke för att komma åt bättre
Bild
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Sådär mkt sot runt hålen kan skapa en dålig sprutbild/dimma så det är helt rätt att rengöra/kontrollera dem om inte annat i förebyggande syfte.
Nu ringde dom precis från diesel-firman. Uppenbarligen har jag fel på en eller två av spridarna (spridaren är OK, men piezo-elementet är felaktigt).

Hon som ringde kunde inte riktigt tyda gubbens anteckningar, men hon trodde att det stod en förkortning KSL (???). Detta värde var för respektive cylinder

1. 198
2. 98 (för lågt)
3. 144 (lågt men acceptabelt)
4. 197

Hon visste inte hur man skulle tolka värdet. Någon här som vet vad det är för värde? Kan själv tänka mig att det är en typ av utstyrning, som då skulle ge mindre bränsle till cylinder 2 och ev. 3 och som skulle förklara en ojämn gång vid last.

Frågan är bara vad jag gör nu, 2 st. renoverade från tyskland-ebay känns som ett hett tips. Även om firman nu tyckte att jag bara behövde byta ut spridare #2 (värdet 98), känns ju spridare #3 inte så rolig heller om man skall tolka värdet "144" som att den bara ger 3/4-dels mängd bränsle mot vad den skall ge??

Edit: Kan dom eventuellt ha menat internt motstånd?? KSL får jag ingen träff på, skulle kunna stå K(Ohm-tecken), det kan ju tolkas som KSL??
Testa och försök få tag på han som kollade spridarna och hör hans utsago innan du går vidare. Han bör ju veta.
Hämtade spridarna i eftermiddags och det blev ju en klar förbättring kan man säga! Priset blev också lägre än det indikerade, cirkus 500:- per spridare kostade det.

Bild

Sedan börjar ju frågetecknen, kolla testprotokollet nedan. Som jag förstår så testar man först med att styra ut ventilen under olika tider och kontrollerar mängden bränsle som gått igenom. Det konstiga är att alla ventiler verkar fungera bra, jag ser inget onormalt i de två ventiler som var uppmätta som 98kOhm resp. 144kOhm vilket jag förväntat mig om piezo-elementet nu var skadat. Nu ikväll tog jag fram Ohm-metern och mätte spridarna och jag mäter alla 4 spridare till 197-202kOhm (värdet kan fladdra några Ohm)?? Jag får nog ringa ut till verkstaden imorgon och dubbelkolla om detta är möjligt. Den förklaring jag själv kan tänka mig är om de mäter motståndet med en högre spänning än vad min Ohm-meter gör??

Mätprotokollet:
Bild

Känslan är alltså att alla 4 spridare åker tillbaka in i bilen för test (om nu inte verkstaden säger annat imorgon), annars är alternativen för ersättningsspridare så här långt:
2st renoverade från Volvo: 3300:-
2st renoverade från tysk firma på Ebay: 2800:- (plus frakt för att skicka ner två av mina som utbyte)
4.700:- låter helt ok för 4 nya spridare, så det skall kontrolleras det också.

@Dieselputte, jo, det är inte utan att bilen har varit rätt nära att råka ut för en rejäl plåtskada!! Ibland tänker jag att det får räcka, sedan går det några dagar och jag repar mod, tänker ut nått nytt och vill testa. Skulle man sätta timkostnad på nerlagd tid och summera reservdelar (eller för den dela räkna på kostnaden om jag lämnat till verkstad) så är det nog så att bilen egentligen bara hade skrotvärde kvar för ett halvår sedan. Så här skulle jag motivera varför jag hållit på så länge.

1. Jag gillar ju egentligen bilen, lagom stor, skön att köra, snygg och ett bra tryck i motorn.
2. Alternativet är att sälja till underpris och sedan köpa 3-års begagnad för ganska mycket pengar, men vem säger att sådan bil är felfri för det?
3. Mängden nerlagd pengar och tid i reservdelar som skulle gå "förlorade" om jag gav upp innan jag är färdig.
4. Stukat självförtroende om jag inte skulle lyckas hitta vibrationsboven, skulle bli rätt svårt att skapa förtroende på hemmafronten nästa gång jag vill "laga" en bil.
5. Kunskapen som jag får av att hålla på, jag har lärt mig så oerhört mycket av att meka med bilen, kanske kan det göra att man vågar köpa en äldre (roligare) 2:ndrabil nästa gång, om man är trygg med att känna igen och avhjälpa felen själv.
6. Jag tycker att det är ganska roligt (till en gräns.. ) att meka med bilar. Jobbar hemifrån normalt med programmering och det är skönt att bryta av med lite hands-on.
Alla 4 har ju trots allt fått grön bock i utvärderingen.

Du är precis som mig gällande min v50 =) Man är så trött på skiten vissa gånger men varje gång man sätter sig i den får den trots allt en andra chans.
Kort uppdatering. Uppenbarligen är det så att en normal hemma-ohm-mätning inte fungerar. Motståndet i kretsen skall mätas med liknande spänning som normalt styr spridaren, dvs. cirkus 110V. Detta borde gå att göra om man har en sk. MEGGER/Isolationsprovare (en ohm-mätare som kan mäta med högre spänningar), men kan också vara farligt (ev. kan man förstöra drivkretsen om spänningen blir för hög). Enligt verkstaden kunde detta förklara varför bilen hugger/hackar vid vissa driftfall så hoppet lever ännu.

Viktigaste läropunkten är väl att egen "hemma-mätning" med vanlig ohm-meter inte kan bekräfta om spridaren (piezo-drivkretsen) fungerar eller inte.

Har tryckt på knappen och beställt två renoverade spridare från Tyskland, men ångrar mig lite, hade nog varit bättre att ta två spridare från Bilia/Volvo istället för några hundralappar extra. Fortsättning följer.
Jaha, dags för uppdatering igen. Har monterat spridarna enligt konstens alla regler (var lite pilligt att få in sprintarna för att låsa returledningarna). Fick äntligen nytta av min momentnyckel 1-20Nm som jag köpt för att fixa med cykeln! Bytte även bränslefiltret i samband (tömde och gjorde rent "koppen"), luftade sedan systemet med vakuumpump JULA art 650213 ansluten på den (gröna) returen, samt en bit bränsleslang (8mm invändigt) med en slangklämma (12-14mm) att klämma åt anslutningen på returen. Funkade klockrent! Skulle tro att bromsluftare som funkar med vakuumprincip kan funka lika bra.
Bild

Fanns lite metallspån på botten av filtret, har sett samma på Citroen-forum, så säkert inget att lägga större vikt vid.
Bild

Tyckte att motorn gick lite hårt först, men att det gick bättre efter en kort första runda. Därefter nollställning av adaption (vet ej om det har påverkan) och en lite längre tur i eftermiddag.

Jag hade ju hoppats att det var slutmålet, men det verkar inte vara så. Intermittent vibration vid acceleration, mellangas i 3:an 1600-2000varv är kvar. Tyckte ett tag att bilen gick bra på motorväg, den går bra strax efter att jag accelererat upp till viss hastighet (ex 130 km/h), sedan kommer det sakta smygande en vibration som växer sig starkare. Byter jag hastighet, upprepar det sig, stilla och därefter en vibration som växer.

Några tankespår.
1. Dumpa bilen. Det börjar bli dags att bita i det sura äpplet..

2. Kamaxelsensor? Skulle kunna förklara symptomen, men den borde väl ge felkod om den är sönder?? Varvräknare tas väl från vevaxel-sensorn?

3. Undre momentstaget (växellåda till subframe). I samband med dmf/kopplings-byte så bytte jag mitt original i veckad plåt till ett SWAG i aluminium. Finns framför allt i engelska och amerikanska(?) (framför allt för V50 T5) forum en del skrivet om staget och förstärkta sådana för Focus ST(?). Teorin skulle i så fall vara att staget i aluminium tillåter för mycket rörelse och att det blir någon typ av resonans mellan subframe och växellåda.
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 089&page=1

4. Luftläcka någonstans i systemet, jag tycker dock att det är bra kräm i motorn om jag trycker på så det känns inte så.

5. "Wastegate", är detta turboreglerventilen (?). Någon skrev att symptomen var ljudet av en "romande ko" efter att man satt av motorn. Ibland kan jag ha den där "rommande kon" under motorhuven, men bara precis efter start, inte vid stopp. Hur brukar denna gå sönder? Har jag förstått rätt om jag säger att man kan verifiera funktionen genom att kontrollera att laddtrycket följer sitt börvärde med hjälp av turboreglerventilen (loggar detta i VIDA).

6. Känslan vid accelerations-vibrationerna är att svänghjulet kommer i någon typ av svängning (flåt, bor i närheten av Göteborg) så att det inte riktigt kan bestämma sig vid vilket "vinkelläge" det skall ligga, samtidigt är svänghjulet helt nytt av Sachs, så det känns inte troligt heller..

7. En sak till. Vad har ni för bränsletryck vid full-gas? Min verkade gå upp till 1100bar, vilket ju är en del. Är detta fullt tryck?

Tacksam för lite gissningar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]