NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När bilen står på tomgång, varm eller kall spelar ingen roll så hörs ett sporadiskt "knackande" från, vad jag tror är, växellådan.
Det känns också i kopplingspedalen om man håller foten löst på denna, det vibrerar samtidigt som knacken kommer.
Hörs också ibland ett konstigt susande, nästan metalliskt ljud som följer motorns varvtal vid acceleration, främst på 1-2-3:ans växel.

Vad kan det vara för fel? Allvarligt?
Exakt så hade jag också när svänghjulet rasade. Blev ett jäkla högt knackande.
Men åk till tex Bilia å be dom lyssna lite så får du ett gratis tips/råd iaf.
timebandit skrev:Exakt så hade jag också när svänghjulet rasade. Blev ett jäkla högt knackande.
Men åk till tex Bilia å be dom lyssna lite så får du ett gratis tips/råd iaf.
Ok, och byta detta kostar i runda slängar...?
Jag blir så jävla trött på skiten.
Om det är svänghjulet... Så byter man ju gärna kopplingen samtidigt för att slippa dyr arbetskostnad för det senare.
Jag betalade för ca 2år sedan 19210:- på Bilia för byte av koppling och svänghjul :(
Därför är det bäst att åka förbi en verkstad du har förtroende för och fråga osv.
Passa på att be om en offert också så du kan jämföra med andra sedan.
Jag kunde fått ner priset till 16.000 men mitt svänghjul var så dåligt att bilen inte borde köras 1 meter till. Orkade inte vela med biltransport å grejer.
Priserna har säkert justerats idag kan jag tänka mig.
Fråga: jag har ju 2,0D och 6-växlade lådan. Vilken kopplingssats skall jag ha? Svänghjul? Urtrampningslager?
Nån som har länkar till någon annan leverantör än t ex Mekonomen? Jag kollar på t ex Mister-auto och bildelaronline24.se, men det finns ju många olika varianter...

T ex: http://www.bildelaronline24.se/sachs/1222177 - är detta rätt?
Svänghjul på MisterAuto: http://www.mister-auto.se/sv/svanghjul/ ... _g577.html
Har precis varit igenom denna svängen. Det finns två märken att välja på LUK eller Sachs, min bil är på sitt tredje svänghjul (byten vid 10.000 och 13.500mil), de två första var LUK, följaktligen blev det ett Sachs denna gången (14.000 mil just nu så jag har inte kört så långt). Det som skiljer tror jag är lagringen, på Sachs används en planetväxel, vilket gör det bättre på att ta upp krafter än motsvarande LUK som är lagrat i centrum.

Se film på mitt gamla så ser du vad jag menar (detta är ett LUK).
[youtube]ij3pIe4ES4I[/youtube]

Koppling och svänghjul måste vara matchade, dvs väljer du Sachs svänghjul så måste kopplingen också vara Sachs, likadant med LUK (dvs om du bara vill byta koppling eller svänghjul så måste du veta vad som sitter i bilen, jag tror att standard är LUK). Sedan skall urtramplagret anpassas mot om du har 6-vxlad ford-låda MMT6, eller 5-vxlad volvo-låda M56.
Jag gissar att det länkade kit:et från Ebay bör fungerar för MMT6-lådan (försök kolla igenom artikelnummer för artiklarna som ingår och se till att de matchar din bil, lite svårare att se detta i de färdiga "kiten").

Skall du göra det själv så behöver du också ett pressverktyg för att montera kopplingens (självjusterande) tryckplatta (så kallad SAC). Finns på biltema, eller Ebay. Jag köpte nedan, funkade bra.
http://www.ebay.co.uk/itm/351333385311? ... EBIDX%3AIT
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]