Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har med stort intresse följt diskussionen "Taklucka vs klimatanläggning" huruvida man bränner onödigt bränsle/energi om man låter AC vara igång med taklucka och/eller fönster öppna. Följdfråga:

Hur är det i en bil av senaste snitt med ac vs kallt väder. Drar den extra bränsle även i kallt väder? Tjänar man på att trycka av den tills det blir uppemot 20 grader ute och vanliga fläkten ej orkar hålla rätt temp i bilen? Finns det någon fack-kunskap om det här? Jag har försökt mäta på egen hand men har inte kommit fram till några vettiga resultat.
Min spaning baserat på de 17kmil jag pendlat med min S40 under de senaste 5-6 åren är att under vår och höst drar bilen absolut minst bränsle. Det skiljer 0,03-0,05L/mil om jag jämför mot mitt i vintern eller mot högsommar. På vintern är det ju kallstarterna som drar upp förbrukningen och på sommaren är det AC'n. Så jag skulle vilja säga att det är runt dessa besparingar man kan räkna med om man slår av AC'n mitt i sommaren.

En ECC anläggning kyler ju bara när den behöver, så att hålla på och slå av och på AC'n manuellt har jag aldrig förstått mig på, men jag kan ju ha missat något.
Däcken/däckdimension påverkar förbrukning också, oftast lite högre förbrukning på sommardäck och lite lägre på vinterdäck. På vinter använder vissa bränsledriven motorvärmare men jag har uppfattat att det förbättrar förbrukningen tills motorn är varm trots den drar några droppar.

Med så många variabler är det svårt att dra slutsats. Min frågeställning gällde att slå av ac när den ändå inte behövs, inte under högsommar. På äldre bilar så kunde det spara bränsle också då de drog lite extra med ac även vid sval temperatur.
mikeman skrev:Jag har med stort intresse följt diskussionen "Taklucka vs klimatanläggning" huruvida man bränner onödigt bränsle/energi om man låter AC vara igång med taklucka och/eller fönster öppna. Följdfråga:

Hur är det i en bil av senaste snitt med ac vs kallt väder. Drar den extra bränsle även i kallt väder? Tjänar man på att trycka av den tills det blir uppemot 20 grader ute och vanliga fläkten ej orkar hålla rätt temp i bilen? Finns det någon fack-kunskap om det här? Jag har försökt mäta på egen hand men har inte kommit fram till några vettiga resultat.
Slår av ac'n iblannd när det är kallt och torrt ute - inget syfte at ha igång ac. Om den stängs i längre tid brukar jag dock att motionera ac ungefär varje vecka så inte systemet får läcka osv.

Har aldrig haft problem med ac på mina bilar under 20k mil förutom stenskott i kondenseren.

Man köper väl ac för att använda den.

Forstår helt ärligt inte varför man ska fokusera på 2 droppar bränsle. Vad händer näst? Slutar ni också exportera vapen???
Jag har den av höst/vinter/vår då det drar onödig kraft och soppa från bilen. Drar igång den ibland då det kan behövas för att blåsa ur lite fukt eller så. Besparingen vintertid är betydligt mindre än när det är varmare, men såhär soliga dagar på våren är det märkbart och ca 10% för mig (0.5-6l/100km)
Komforten blir det ingen större skillnad på sålänge det är kallare än 16-17 grader ute. Enda skillnaden är att bilen ibland jobbar med högre fläkthastighet för att klara att kyla kupén.

Argumentet "man köper väl ac för att använda den" är lite som att tycka att man ska köra vinterdäck året om eller alltid ha vinterjackan på... Köpte ju den för att använda...

Jag har igång ac'n när den behövs, speciellt efter att jag i mina pendlingsundersökningar kommit fram till att den drar så mkt soppa. 10% av min förbrukning tycker jag är mycket.. Kommer säkert 10 mil extra per tank när den är avslagen såhär på vårkanten.

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]