...

Moderator: Moderatorer

Haha... nej då har jag säkert kommit ihåg fel då. :D Ursäkta...

Jag minskade farthållaren med några km/h när den andra trängde sig in.. för att få lite avstånd i allafall.
Det är svårt att säga emot hur du skulle gjort.. det är väl kanske det rätta att göra, men faan att man ska behöva för att andra ska klara av att göra en säker omkörning.
Men så är det ofta. De förutsätter att man hjälper till, och gör man inte det så blir det "trångt". :shock:
joel80 skrev:Haha... nej då har jag säkert kommit ihåg fel då. :D Ursäkta...

Jag minskade farthållaren med några km/h när den andra trängde sig in.. för att få lite avstånd i allafall.
Det är svårt att säga emot hur du skulle gjort.. det är väl kanske det rätta att göra, men faan att man ska behöva för att andra ska klara av att göra en säker omkörning.
Det är därför vi bussförare vill att folk ska köra antingen 80 eller över 100. Kör man 80 kan vi lätt köra om. Kör man över 100 så behöver vi inte ens försöka köra om. Nu säger jag inte att man ska köra över 100 med släp :P utan att man ska köra 80 men kör man 95-98 så tar våra omkörningar lång tid.

Jag vill ligga i 100 med farthållaren på för det är skönt att göra på motorväg. Det tycker nog dom flesta att använda farthållaren är skönt på motorvägen. Jag vill slippa lägga ur och i den hela tiden. Jag ligger inte 100 för att vi har dåligt med tid utan för att vi får köra 100 och det är skönt att ha farthållaren i. :)
Fast varför ska den ena anpassa sig och inte ligga med farthållaren för att den andra ska kunna ligga med farthållaren? Ligger man i 80 får man ännu fler jobbiga omkörningar av lastbilar...

Är det spärr på sånna här bussar så att dom inte kan öka 3-4km/h under en sån här omkörning?
När jag kör med släp och blir upphunnen på det här sättet brukar jag släppa av någon kilometer på min egen hastighet.

Då går omkörningen lättare och snabbare och du tvingar ingen att köra för fort.

Samma sak om jag ser någon som indikerar att de är på väg att köra om när jag redan ligger i vänsterfilen. Jag släpper då upp gasen för att underlätta -- även om jag märkt att det är många som gör tvärtom, gasar för att stänga luckan.

Hänsyn är något man visar andra, inte något man kräver av omgivningen.
Malmstroem skrev:När jag kör med släp och blir upphunnen på det här sättet brukar jag släppa av någon kilometer på min egen hastighet.

Då går omkörningen lättare och snabbare och du tvingar ingen att köra för fort.

Samma sak om jag ser någon som indikerar att de är på väg att köra om när jag redan ligger i vänsterfilen. Jag släpper då upp gasen för att underlätta -- även om jag märkt att det är många som gör tvärtom, gasar för att stänga luckan.

Hänsyn är något man visar andra, inte något man kräver av omgivningen.
:-)-)
Jag hatar att ni har rätt.. Jag gillar att ligga och cruice'a på farthållaren.. Men för att underlätta borde jag miskat nått tryck.. Är dock fortfarande förbannat på busschaffisarna för att dom gick in så nära... Och med tanke på hur den andra bussen körde skulle jag säkert fått dem lika jävla nära inpå även om jag kört lite saktare.
Herrejävlar vilket stolpskott den där "högst viktige" personen var.
Meeen det lär väl inte bli några följder antar jag.
joel80 skrev:Fast varför ska den ena anpassa sig och inte ligga med farthållaren för att den andra ska kunna ligga med farthållaren? Ligger man i 80 får man ännu fler jobbiga omkörningar av lastbilar...

Är det spärr på sånna här bussar så att dom inte kan öka 3-4km/h under en sån här omkörning?
Japp vi har spärr så vi inte kan köra en endaste km över 100 om det nu inte är en nedförsbacke. Då kan man komma upp i 103-104 innan retardern slår till.

Man får tyvärr en instinkt att svänga in så tidigt som möjligt eftersom om man inte gör det så får man direkt någon bilist bakom som blinkar med helljusen och blir irriterad eftersom vi inte har svängt in när vi direkt har passerat bilen. Visst ska man inte bry sig om sådant men vi är ju bara människor och vissa bryr sig mer än andra om det.
  • 1
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 356

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]