Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Förra ägaren har satt xenon i helljuset vilket ger för blått ljus för mig. Tänkte byta till vanliga lampor men jag vet inte vad jag ska göra med alla sladdar. Finns tre uppsättningar: en kontakt med en blå+svart sladd som går till en plastbit från vilken sladdarna är vit+brun och försvinner in i lamphuset. Sedan två separata svarta sladdar där den ena har en "riktig" plastkoppling medan den andra är dragen med sorten man nyper fast i sladdarna.

Tog några små bilder eftersom jag är livrädd för att ta loss lamphuset igen. De två svarta sladdarna är extremt korta så det tog mig en timme av irriterat pillade i en extremt litet utrymme att få ihop allting sedan, hade lagom lust att bara dra hela lamphuset i marken :evil:

Bild Bild

Edit: har f.ö aktiva xenonljus, har för mig det är olika lampor beroende på halogen/xenon osv.
av Daniel73
Här ser du hur man kopplar in konverterinssatser.

aktiva xenonlampor?
Det kan man knappast åstadkomma med mindre än att man byter hela lyktan vilket inte har gjorts.

http://www.xenonkungen.com/shop/4404/ar ... 1af2b0.jpg
av Schmoyoho
Menar förstås aktiva halvljus, sådan lyx som äkta aktivt helljus är väl förbehållet 60-serien tyvärr. Och i mitt fall gäller det en S80.

Alla de tre sladdarna på bild 1 ska alltså bort? De fäste vid en plastklump som jag antar är ballasten. Fattade inte vart sladden tog vägen så jag antog det var originalkablage som använts varför jag inte vågade började karva i någonting. Ska original helljuslampa sitta i plastbiten på bild 2 bara? Ser ut som att en lampa skulle kunna passa i den...
av Daniel73
Schmoyoho skrev:Menar förstås aktiva halvljus, sådan lyx som äkta aktivt helljus är väl förbehållet 60-serien tyvärr. Och i mitt fall gäller det en S80.

Alla de tre sladdarna på bild 1 ska alltså bort? De fäste vid en plastklump som jag antar är ballasten. Fattade inte vart sladden tog vägen så jag antog det var originalkablage som använts varför jag inte vågade började karva i någonting. Ska original helljuslampa sitta i plastbiten på bild 2 bara? Ser ut som att en lampa skulle kunna passa i den...

Låter rimligt att plastbiten är original lamphållare.
Prova och se..

Vad är aktiva halvljus?
av Schmoyoho
Vågar inte bara prova och se, vill veta med säkerhet innan jag ger mig på att ta ut lamphuset igen. Det kan ha varit det pilligaste och mest irriterande jag gjort på väldigt länge. För kort sladd => helljuslampan åker ut om sladden spänns. Kanske låter överkomligt men höll på att bli tokig! :evil: edit: funderade förstås på att skarva sladden men i stunden tänkte jag dels att det var originalkablage jag inte ville skarva i onödan och dels så hade jag bestämt mig litegrann att det minsann skulle tillbaka som det var.

Vet inte vad volvo kallart exakt men det är xenonhalvljus med projektorlinser som vinklas utifrån rattutslaget så att ljuset följer vägen.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]