Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej alla,
Har nu haft min V70 T4 med PS i en månad (4500 mil på mätaren) och jag är hittills väldigt nöjd med bilen. Har lagt märke till ett svagt "hummande" ljud (ljud är alltid svårt att beskriva med det låter som en avlägsen fläkt/elmotor) som uppstår vid tomgång och när motor/växellåda är varmkörd. Det hörs svagt men tydligt i kupe'n. Jag kan dock inte lokalisera ljudet när jag stoppar ner huvudet under huven.
Ljudet finns i både P, R, N och D läget men upphör vid minsta lilla gaspådrag. Om jag står vid rödljus i D läget och lättar trycket på bromspedalen så försvinner ljudet om jag håller ytterst lätt på bromsen, dock fortfarande så mkt att bilen står still. Jag vill ha det till att komma från växellådan/kopplingshydrauliken. Är det någon som känner igen sig och kanske till och med vad det är? Kanske någon ventil som "sjunger" i ett visst läge?

Mvh
Användarvisningsbild
av js1
Ja, jag har läst den men mitt ljud hörs endast stillastående på tomgång. Så fort bilens sätts i rullning upphör det.
Samma för mig, gasar jag så blir det tyst. Mest typiskt när jag kör bilköer. Ljudet "sjunger då" när bilen står stilla. Från lägre ton till högre till lägre. Typ "ooooiiiiiiiiooooo". Inte samma?
Användarvisningsbild
av js1
Mitt är mer ett konstant entonigt hummande "hmmmmmmmmmmmmm...."

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏