Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Är nu en stolt ägare till en MY07 S80 med fler knappar än jag visste jag behövde. Dock har jag inte fått alla dessa knappar och funktioner att fungera som jag vill så jag har några småfrågor som jag tänkte ta i en samlingstråd istället för en massa mindre trådar

1) Hittar ingenting om backkamera i instruktionsboken och jag börjar redan ledsna på att den ska surra upp och ner varje gång jag backar. Hinner oftast backa klart innan kameran ens är uppe. Kan välja mellan på/av/automatisk aktivering av kameran men inget passar riktigt. Går det att aktivera den on-demand s.a.s? Finns det någon knapp att köpa som man kan aktivera kameran med? Eller åtminstone någon meny man kan locka fram kameran med om man väl ska göra någonting trixigt. Vid vanlig körning behöver jag den som inte.

2) Jag saknar "vissa menyalternativ" som tydligen är tillval; mer specifikt digital hastighetsvisning. Är det någonting som kräver extra programvara = betalning på Volvo eller är det en fråga om att ändra någon parameter i VIDA?

3) Jag har bluetooth men förstår jag inte kan strömma musik. har hört talas om GROM men finns det några andra sätt att få blåtandsströmning? Eller ska man satsa på en USB-port istället? Har ett svagt minne om att vissa bilar har fördraget USB-sladd men inget uttag monterat....?

4) Hur ska man resonera kring att spola automatlådan? Växlar i överlag riktigt fint förutom att den ibland, när den blir lite osäker på hur jag kör, kan kasta i tvåan och trean lite tvärt, men endast mellan de två växlarna. Oftast 2->3 men några gånger har den växlat omärkbart där också. Är 9100 mil för tidigt eller ska man passa på och kombinera spolning och nollställa adaptionen i ett?

Tack på förhand :)
2: Finns enligt instruktionsboken :???: Står att visningen sker i km/h oavsett om du har mätare graderad i km/h eller mph.

4: Jahapp jahapp, blir väl till att spola och nollställa adaptionen och allt på samma gång.
Backkamera fungerar nog bättre på min 2012:a, där skärmen sitter fast, och alltid är redo att visa backkamerans bild. Jag aktiverar automatiskt, även om det finns en knapp för ändamålet också.

Visning i km/h eller mi/h i färddatorn är för bilar sålda i Nordamerika. Kanada har vettiga enheter, USA gammalmodiga. När man kör över gränsen kan man komplettera med motsatsen till vad man vanligen har.

Strömma Bluetooth kom nog med multimediaversionerna av intotainment.

Jag bytte olja i min automatlåda efter 12000 mil. Märktes en tydlig skillnad.
Angående backkamera så gick jag genom all handskfacklitteratur och där fanns det en separat User Accessories Guide-manual om backkameran. Så svårare än så var det inte, hehe. Verkar tyvärr inte gå att få kameran att dyka upp på begäran dessvärre så vi får väl se om jag ledsnar på skärmens surrande eller vad jag ska göra. Nästan så att jag bävar inför att lägga i backen :(

Det jag vill få ut med bluetooth är att kunna byta låt med rattknapparna men kanske får bli så att jag får fixa en USB-port istället om det går. Ska undersöka det. Spola lådan blir på nästa service tror jag.
1. Kan du inte ställa in backkamerans automatik i menyn under bilinställningar?

4. 9kmil låter som ett utmärkt miltal att spola lådan på. Jag gjorde det vid 11kmil och det blev mjukare växlingar efter spolningen, även om jag tyckte dom var perfekta innan.
apersson850: jo, men de resterande nio gångerna av tio när jag inte behöver kameran så är det inte riktigt på min begäran utan på begäran av att backen råkade vara i några sekunder. Hinner bli en massa infernaliskt surrande men känns å andra sidan trist att hela behöva stänga av backkameran för att slippa det.

XC90_Executive: tror inte jag blir mer glad av att slippa surrandet om det är på "bekostnad" av att behöva se snart tio år gamla kartor i en liten stad som jag kan fram- och baklänges.

MartinS: Jo, men antingen är den alltid påslagen, alltid avslagen eller så startar den varje gång man backar. Har för mig att nyare Sensus-utrustade bilar har en knapp för kameran så jag tänkte det kanske fanns till pre-sensus också? Eller något annat sätt att få upp kameran vid ett enstaka tillfälle.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]