Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Får meddelande om att anti sladd är tillfälligt avstängd, lite senare service erfordras. Felet kommer och går. Verkar vara mest känsligt när det är kallt/blöt. Någon som vet var man skall börja leta? Bilen är en V70 N -07.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Fick det på min c30 (vid start) när det var kallt, men det försvann efter att jag bytte batteri ...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttar till rätt kategori och justerar rubriken lite

/Kalle
Säkert glapp i någon sensor.

sitter väl 3 stycken som är relaterade ihop med antisladdsystemet, bland annat den vid hjulet till ABS, sedan sitter det en på rattutslaget och den tredje är en som kollar bilens rörelse, om jag minns rätt.

Annars kan det vara mjukvarurelaterat och då behövs kanske en modifierad mjukvara för antisladd till din bil.

Lättast är att få felkoden avläst så vet du var du ska börja :)
av NorraS
Fick samma meddelande i V70 06:a. Kan komma vid start av motorn eller under körning, det var bromstrycksgivare 2 som hade fel signal.
Efter att ha lossat kontakten ( sitter under huvudcylindern i motorrummet) och sprayat med elektronikspray så försvann felmeddelandet, men efter ca 2 månader så behövdes ny sprayning.
precis köpt mig en begagnat Volvo V70 2007'a och såg i displayen nu efter jag köpt bilen att den varnade om "antispinnsystemet är tillfälligt av" och ibland att service erfodras.

Får väl kolla med obd2 läsare om det går att få ut en felkod vad som kan orsaka felet på bilen, för även jag har märkt att när det regnar mycket/ blött ute så kommer de felmeddelanden upp och när det är torrt ute så finns inte felmeddelanden med i notis fönstret eller vad man kallar det i instrumentpanelen nere till vänster,

tycker ändå det är märkligt att när man söker på nätet skriver alla om alla möjliga olika orsaker, från bytt ett dåligt batteri, till dragit åt en skruv någonstans vid drivaxeln till dåligt lager i bakvagnen till att spraya 55'6 eller kontaktspray i olika kontaktstycken eller givare som krånglar.

Köpte mig en begagnad V70 utan turbo från att ha haft V40 med turbo som krånglat med magnetventil, luftmassemätare, tändspolar, bränsletrycksregulator, tryckklocka o annat jobbigt för att få turbon att ladda korrekt...
Swirveln eller rattlägesgivare, rattaxelkontaktstyrdon eller vad de korrekta namnet är kan vara trasig. Jag har kört med min trasig i 2år.. Brukar tändas när man gör fulla rattutslag, eller lysa på engång när man startar bilen.. Ett ganska vanligt fel. Har 3 v70 hemma på gårn med samma fel :-) enklast är att göra en felsökning.
av hanjan
Har också hört att rattaxelgivaren är boven i dramat. För ca 2 år sedan laddades en ny programvara ner och då försvann felet, men har nu återkommit. Om det nu är den här givaren, hur fixar man det? Byta på en verkstad, dyrt?
Kommer inte ihåg vad en ny gick på men runt 2000kr tror jag. Du får plocka bort airbagen sen så ser du hur du ska göra, inge märkvärdigt.. Glöm inte att lyfta Polen på batteri. Ha hjulen rakt så inte swirveln hamnar i nå ändläge annars om du vrider hjulen åt andra hållet och swirveln redan är max åt de hållet så går den sönder.. Det där märker du när du plockar bort den, inga konstigheter.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]