Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
Provkörde min v40 t4 idag lite nu när tiden funnits. Har inte kört den något anmärkningsvärt mycket sen köpet då den varit avställd.
Så vid runt 70km/h börjar det "sjunga" vänster bak. Det hörs tydligt och min första tanke är att det är ett kasst hjullager.
Är det lättast att kolla genom att hissa upp bilen och rucka på däcket?
Och så har jag kikat lite i min Haynes Handbok. Där står de massor om att man ska momentdra noga, vilket jag kan förstå. Men sen också att man ska dra till angiven vinkel. Men vad menas med det egentligen och är det något man tvunget måste göra eller räcker det med att momentdra?
av HostileNation
Jo, nu när jag läst igenom lite mer noga så fann jag att det var precis det som menades.
Men är det lättast att ta reda på om lagret är kasst genom att hissa upp bilen och rucka på däcket?
av HostileNation
rudarmy skrev:Rostiga bromsskivor?
Ja, det är det också!
Tänkte det kanske hade å göra med att beläggen ligger på så pass lite så det hörs?
av HostileNation
Provade i eftermiddags rucka på däcket när bilen var upphissad. Inget glapp som kändes. Lät dock skumt kring bromsarna och då jag ändå skulle pilla med handbromsen så tog jag ur beläggen. Då slutade det låta så jag antar att det är bromsarna som ligger på.
Blir iaf nya belägg och så kanske det ger sig med "sjungandet".
av HostileNation
Med nya bromsar monterade bak, alltså skivor belägg och ok så låter det fortfarande. Ljudet kommer i runt 70km/h och håller sig till 120km/h ungefär. Kan inte lite taskig kvalité på däck orsaka samma typ av ljud?

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]