Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Någon som vet kamremsintervallet på 940?
Bytt vid typ 7-8 000 mil (vet inte för hur många år sedan). Bilen har idag gått 17 000 mil.
Är för upplysningens skull en 940 2.3 -97.
Användarvisningsbild
av lennarte
Åren tär också hårt på remmen. Har för mig att Volvo rekommenderar 12000 mil eller 5 år. 17 - 20000 mil har jag hört talas om att det körts tills den "gått av". Motorn tar inte "stryk" vid ett kamremsbrott som på nyare motorer, så du behöver inte oroa dig för motorras eller så. Var gäller servicboken så är min också helt blank, så när som första servicen januari -89. Den har nu gått c:a 42000 mil och där är bytt kamrem 5 ggr. Intervallet på min (B234F 16V) är 8000 mil. Den tål inget rembrott däremot.

Mvh
Lennart
av Candypig
Har svagt minne av bytesintervall på 7500mil / 5 år, i alla fall är min bytt enligt det intervallet :mrgreen:...
(B230FK Lätttrycksturbo)
Användarvisningsbild
av päpplet
Rätt tråkigt att bli stående på motorvägen bara för en kamrem för ett par hundralappar (har testat)
av Candypig
White skrev:Är det inte 8.000 mils intervall? Det har jag för mig i alla fall.
Taget från beg. test Volvo 940, Vi Bilägare Augusti 2007:

"Motorn har kamrem som måste bytas enligt rekommenderade intervall, var 7 500:e mil eller vart femte år. Bytet är betydligt billigare än på många andra märken, det är ganska snabbt gjort."

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Lillarapunzel
Hoppsan! :shock: :lol:
Min bil har ingen servicebok, men det finns vissa uppgifter om att kamremmen ska vara bytt för 12 år sedan/9 000 mil sedan :roll:

Kan t.ex. Mekonomen byta kamremmar?
av Yaniz
De ä la bara te och köra tes den går å. Motorn tar ju ingen skada, dessutom går den alltid av vid start av motorn. Har hänt mig tre gg. En gg på en 240 och två gg på 940. Har du bara med dej lämpliga verktyg (den stora bulten kan va jävlig) och ny rem, så går det la och fixa på en halvtimme.
av Rådlös
"Kan t.ex. Mekonomen byta kamremmar?"

Om du med Mekonomen menar Mekonomens bilverkstäder, så klarar dom det utan vidare. Det behövs alltså ingen märkesverkstad för att göra det.
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]