Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Är det någon som har prövat byta från sugmotor till turbo ?

Har 850 GLT 1992 aut. växellåda. Tycker inte den är snabb. Det är ju turbo motorn som går chippa.

Billigast och enklaste är att köpa en bil som har turbo, men är väldig glad for min bil (gillar färg inne och ute)

Är det ett stort jobb ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det är ett stort jobb. Hela styrsystemet måste bytas bl.a.

Sen kan du ju glömma att köra bilen på allmäna vägar sen, då du aldrig kan regga den med turbomotor, såvida du inte bygger om halva bilen och reggar som ombyggt fordon... Fast även då blir det nog svårt med turbomotor....
av jantt
ok tack.

Då for jag leva med den jag har nu eller vänta på rätt turbomodel.
Har vit med blå delläder nu. Har inte set turbo i vit och med delläder. Vil inte ha full läder hytt.
av jantt
Hur kollar jag det ?
Användarvisningsbild
av andreasw
jantt skrev:Hur kollar jag det ?
Det finns en arm under insuget som ska röra sig. Kolla så den inte sitter fast. Enklast är väl att plocka bort insuget. Ganska trångt annars. Det kan också gå att röra på armen ovanifrån med en krok eller liknande. Kolla lite på insuget ovanifrån så ser du.

Armen styrs av en ventil som öppnar / stänger ett spjäll inne i insuget med hjälp av vacuum .

Du kanske får några fler svar också. Annars kan du söka på forumet.
av jantt
Har kollat nu. Dom sittar fast. Måste nok ta bort insuget och kolla alt
av Schmoyoho
Om du känner att du skulle kunna bekosta ett motorbyte skulle jag istället satsa på att köpa en turbobil med rätt exteriör och sedan byta klädsel bilarna sinsemellan. Hyfsat stort det jobb också men ingenting mot ett motorbyte i mina ögon iallafall. Sen kan du ju sälja din nuvarande 850 med den "nya" klädseln, skadar ju inte andrahandsvärdet om den fått helskinn med rekonditionerade mattor (för de tvättar du ju förstås till båda bilarna innan du sätter tillbaka dem :) )
V90 läggs ner.

Se länk. https://www.automotorsport.se/nyhe[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]