Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen55
Det bör vara gjort.

Det är en nära bekants fd taxi. Var lite otydlig i början kanske.
Är inte så sugen på gamla taxibilar men mär man vet vem som har haft den så känns det mer ok.

Har som jag skrev en SAAB 9-3 kombi nu, en -09. Gillar den men utrymmena är ganska odugliga och vägljudet måste vara högst i klassen. Bakåtvänd barnstol är den definitivt inte tillverkad för.
Den har iof gått betydligt mindre. Och är väl värd ungefär som min bekants Volvo.

Är jag idiot som ens funderar på att sälja saaben o eventuellt köpa långmils-Volvon? :oops:
Användarvisningsbild
av börne
viggen55 skrev:Är jag idiot som ens funderar på att sälja saaben o eventuellt köpa långmils-Volvon? :oops:
Nä det tycker jag inte, beror som sagt lite på om du kör jäkligt långt per år då börjar ju milen bli höga väldigt snabbt.

Jag har själv gått från Saab till Volvo & ångrar det inte, men den är varken bättre eller sämre än Saaben, hade min gamla 9-5 -98 i 9 år & det var inte mycket fel på den, kan sakna den ibland då jag tycker den var roligare på vägen men motorn i min 2,5T är roligare än min 2,0t i 9-5:an :D
av viggen55
börne skrev:
viggen55 skrev:Är jag idiot som ens funderar på att sälja saaben o eventuellt köpa långmils-Volvon? :oops:
Nä det tycker jag inte, beror som sagt lite på om du kör jäkligt långt per år då börjar ju milen bli höga väldigt snabbt.

Jag har själv gått från Saab till Volvo & ångrar det inte, men den är varken bättre eller sämre än Saaben, hade min gamla 9-5 -98 i 9 år & det var inte mycket fel på den, kan sakna den ibland då jag tycker den var roligare på vägen men motorn i min 2,5T är roligare än min 2,0t i 9-5:an :D
Ja det förstår jag 2,0t är ingen räser direkt.. Jag är Saab nörd så det skriker om det, men nu är ju tiden sån att det är svårt att köpa en nyare Saab :)
Synd att ng9-5 inte kom. Og9-5 känns gammal, även efter sista faceliften.

Kör runt 1500-2000 om året.
av perhall
V70II håller bra och T4-motorn verkar vara närmast helt problemfri. Lådan har jag ingen koll på men det har ju andra här.
Mycket snål också. Körde 197 km dörr till dörr en natt på 1 t 23 min på 11,4 i förbrukning med fullpackad bil+4 personer (allt enligt appen). När jag körd så med 2,5T drog den 1,6-1,7...
PH
Användarvisningsbild
av xerent
Lövet skrev:... från gubbar som tycker att Volvo 940 är världens bästa bil.
...men, det är den ju! :lol: :-)-)

On topic skulle jag antagligen satsat på en fin lågmilare 2,5FT eller rentav 2,5T om du hittar nån. Men jag skulle inte köpa vilken som helst !! Nackdelen med 2,5FT är väl att hjälpremmen kan vandra av precis som på D5:an med topphaveri som följd, men det är tämligen ovanligt ändå skulle jag tro. Sannolikheten att du får byta slitdelar på en bil som gått 20+kmil är större.
av perhall
Fast mycket är ju billigare på T4. Skatten mycket lägre, klart billigare service.
Om en bil gått 22 000 på 2,5 år är det ju kanske inte mer slitage än 12 000 på 5 år. Å andra sidan kör ju taxi mycket start-stopp, åtmisntone i lite större orter...
av viggen55
Tittat lite snabbt på blocket. Får ge ungefär samma för en -10a som gått 15500mil som för T4f:en. Sökte från -10.
Skulle tro att min 9-3a med 8000mil ligger nån stans där i pris oxå.

Skiljer det något på Exteriören mellan -10 och -13?

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]