Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuxer
I ett protokoll från en Volvo orginalservice på min S80 -01 anmärkte man på att fjäderfäste övre v+h är spruckna.

1. När man skriver så kan man ta för givet att det är främre de menar?

2. När jag kollar så hittar jag ingen del som heter fjäderfäste, utan antingen fjäderbenslagring övre eller fjädersäte nedre och lite varianter på det. Vad tror ni, är det denna delen de menar http://www.mister-auto.se/sv/fjaderbens ... M5475.html

3. Om det nu är fjäderbenslagring så ser jag att på tex http://www.bildelaronline24.se/swag/7025721 anger att det är utan kullager och på http://www.mister-auto.se/sv/fjaderbens ... M5475.html är med kullager medan det på meknomen och biltema inte står något om med eller utan kullager. Vad bör jag välja?
av HVTH
Lättast är väl att fråga meken som gjorde kontrollen? Han kunde ju visat dig kan man ju tycka, och absolut hänvisat till rätt del du behöver.
av tuxer
Glömde skriva att det var för 6 månader sedan servicen gjordes av förra ägaren så jag misstänker att meken lagt denna bil till historien.
Annars hade det ju varit smidigast att fråga.
av tuxer
Då var motorhuven öppnad och så här ser det ut. Jag är novis på detta och har svårt att avgöra hur det borde se ut.
Kan man från dessa bilder utläsa om det är något som spruckit?
DSC_0096.JPG
DSC_0096.JPG (799.7 KiB) Visad 360 gånger
DSC_0099.JPG
DSC_0099.JPG (743.23 KiB) Visad 364 gånger
av tuxer
Antar av tystnaden att det inte är så lätt att avgöra skicket bara med hjälp av bilderna på fjädersätena. Så nu är övre och nedre säte beställt till framvagnen . Skall byta backar och skivor fram också och passar på att göra detta jobbet samtidigt. Största utmaningen verkar att bli att få loss fastrostade bultar.
av Arnold
tuxer skrev:Glömde skriva att det var för 6 månader sedan servicen gjordes av förra ägaren så jag misstänker att meken lagt denna bil till historien.
Annars hade det ju varit smidigast att fråga.
Med hjälp av protokollet borde mekanikern kunna svara på om han menar främre eller bakre, även om han lagt bilen till hiostorien. Annars måste han vara förvirrad.
av tuxer
Då var ny bakre ljuddämpare, bromsskivor och backar fram och nytt fjädersäte och lager på plats :D
Inte dåligt för en nybörjare tycker jag själv. Får bara hoppas att allt stannar på sina platser.
Lite surt bara att det satt en låsbricka på fjäderbenen a 55:- som var hyggligt rostig. Men då jag behövde bilen vara det bara att bita ihop och sätta fast fjäderbenen igen.
Så här såg de gamla sätet och lagret ut. Efter bytet så är missljudet från framvagnen när man körde i gupp och över vägbulor borta.
DSC01438.JPG
DSC01438.JPG (859.35 KiB) Visad 352 gånger
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]