Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasumea
Var idag och kollade på en volvo v70 2.4 glt - 99. Mycket välvårdad bil med 19000 mil på mätaren.
Drivremmen byttes vid 15000 mil, (tre år sedan) men det jag reagerade på var att den ser torr sprucken ut.

Är det dags för byte igen anser ni eller skulle ni klassa detta som vanligt slitage?
Bilagor
20150516_133656.jpg
20150516_133656.jpg (1.45 MiB) Visad 855 gånger
av LumberJack
Jag skulle inte köra en meter med den remmen. Remmen är inte speciellt dyr och lätt att byta själv.

Kolla spännhjulet när du ändå har av remmen om det också behöver bytas. Jag bytte även lagret på ac-kompressorn då det lät litegrann. Det är lite lurigare men går om man ger sig f...n på det. Har dock en V70-01 men av bilden att dömma verkar det vara i princip likadant.
av nissesvolvo
Kolla även så kamremsbyte är gjord. Själv skulle jag nog inte lita på mindre än en kvitto eller stämpel i serviceboken. Relativt billigt att byta om man är minsta osäker på om det är bytt tidigare. Man vill ju inte ha motorras.....
av jonasumea
LumberJack skrev:Jag skulle inte köra en meter med den remmen. Remmen är inte speciellt dyr och lätt att byta själv.

Kolla spännhjulet när du ändå har av remmen om det också behöver bytas. Jag bytte även lagret på ac-kompressorn då det lät litegrann. Det är lite lurigare men går om man ger sig f...n på det. Har dock en V70-01 men av bilden att dömma verkar det vara i princip likadant.
Tack för svaret.
Då får det bli ett byte då vid eventuellt köp, efter att läst på forumet så verkar det ju vara lätt gjort. (som du säger).
av jonasumea
nissesvolvo skrev:Kolla även så kamremsbyte är gjord. Själv skulle jag nog inte lita på mindre än en kvitto eller stämpel i serviceboken. Relativt billigt att byta om man är minsta osäker på om det är bytt tidigare. Man vill ju inte ha motorras.....
Nu är det jag som rört till det. Det är kamremmen som byttes rätt nyligen och inte drivremmen.
Tack för svaret.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Snålt att inte byta drivremmen i samma veva som kamremmen, den måste ju ändå bort då.
Sen är det väl ingen super-duper-endoftheworld-fara om drivremmen skulle gå av, du förlorar AC, generator och servo.
Det som kan hända dock, men otroligt sällsynt, är att remmen slår sönder kåpan till kamremmen, och på så vis kan orsaka haveri.
Så ja, byt den snarast, men "köra en meter" kan du iaf göra med den.
av jonasumea
Lucif3r skrev:Snålt att inte byta drivremmen i samma veva som kamremmen, den måste ju ändå bort då.
Sen är det väl ingen super-duper-endoftheworld-fara om drivremmen skulle gå av, du förlorar AC, generator och servo.
Det som kan hända dock, men otroligt sällsynt, är att remmen slår sönder kåpan till kamremmen, och på så vis kan orsaka haveri.
Så ja, byt den snarast, men "köra en meter" kan du iaf göra med den.
Det håller jag helt med om. :-)-)
av jonasumea
Att få bort remmen var ju ingen större utmaning, det som jävlades mest var att lyckas få loss oljebehållaren till servon från kylarvätskebehållaren. Nåja nu är den gamla veck och den nya ska in. Måste bara medge att det är spännande trångt i underkant för armarna att komma åt och få den nya remmen på plats.
av SubMarine
Jag brukar ta tvåhandsfattning på remmen och bilda som en ögla på den och lirka den runt vevaxeln ovanifrån först. Sedan håller jag den lite i spänn medan jag drar den runt resten av rullarna.
V90 läggs ner.

Se länk. https://www.automotorsport.se/nyhe[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]